Reizen met eigen camper

Zuid Afrika deel 2

We hebben Botswana verlaten en komen weer in Zuid-Afrika
We heben overnacht op de Tuli Lodge in Botswana

(Botswana) - Tshipise (Zuid-Afrika)

Limpopo rivier die we moeten oversteken

Onvoorstelbaar, wat een weg! We rijden midden door de bedding van de Limpopo rivier van de Botswaanse grens naar de Zuid-Afrikaanse grens.
Vraag: Hoe doen we dat, als er regen in de Limpopo staat?
Antwoord: Je auto laten staan, en zelf met de kabelbaan.
Boffen we toch, dat er geen water in staat, vind je ook niet?
Na de grens weer asfalt, hiep hoi!
We zien nu bij de grens, dat die open is van 7.00u t/m 16.00u
Weer een gelukkie, dat we gisteren mochten blijven, want we hadden niet eens de grens kunnen passeren.
In Zuid-Afrika is het heuvelachtig, mooi groen en zien we weer vele grote/dikke Baobab bomen.
De laatste dagen is het meestal 's morgens droog, zonnig en heet en komt er 's middags bewolking.

weer asfalt

Het is nu avond en het regent een lekker zacht constant buitje.
Het ziet er hier super uit in “Aventura Tshipise” en we lassen dus een vrije dag in en blijven 2 nachten.
Er zijn hier 3 zwembaden en een Spa, v.w. de warmwaterbronnen, en............
Ik mag weer op zijn westers wassen, dus niet in de hand, maar met de wasmaschine.

camping Tshipise

Zondag19 nov. Tshipise
Vandaag een rustdag in de vakantie. Hoe bestaat het. Het is een bewolkte dag, maar zeer aangenaam met een temp. rond de 25 graden Allereerst uitslapen en dan een wasje draaien. Ze hebben hier zelfs drogers. Daarna een wandeling in het park. We worden af en toe gadegeslagen door een aantal apen en zebramongoose's  , die hier op de camping rondlopen. Het lijkt hier wel een beetje op Center Parks. 's Middags  lekker zwemmen in een van de
verwarmde baden en 's avonds genieten van een heerlijke barbecue.

Morgen gaat de reis verder naar het Kruger Park, waar we 4 dagen gaan rondtoeren.

Kruger Nationaal Park

Kruger National Park is het grootste nationale park van Zuid-Afrika en zonder twijfel een van de mooiste reservaten ter wereld. Het is 352 km lang en gemiddeld 60 km breed

Nasionale Krugerwildtuin

Die Nasionale Krugerwildtuin het 'n trotse geskiedenis om biodiversiteit, wat ineengestrengel is met 'n ryke erfenis van meer as 'n miljoen jaarse kulturele diversiteit, te vertroetel.
Die olifante, leeus,hardekoolbome en breekopar
ende in die Wildtuin is wat toeriste die meeste trek.
Wanneer ons by die hekke van 'n wildreservaat inry, soek ons gewoonlik instiktief na een van die GrootVyf- 'n renoster, buffel, luiperd, olifant of leeu.
Die diere inspireer en fassineer ons met hul louter grootte en krag.

Maandag 20 nov. Thsipise - Kruger Park
We vertrekken 's morgens om 08.00 uur en komen al om 09.15 uur aan bij de noordelijke gate (Parfuri) van het Krugerpark.
We hebben op advies een dag eerder 4 restcamps in het Krugerpark gereserveerd, dit bleek achteraf niet nodig, want er is op elke restcamp genoeg plaats.
Voor degene, die al meer in het Krugerpark geweest zijn: We gaan eerst naar “Shingwedzi” daarna naar “Letaba” vervolgens naar “Satara” en onze laatste restcamp is “Lower Sabie” helemaal aan de zuidkant van het park.
We zullen het park bij de Malelane gate weer verlaten.

Kaart Krugerpark: https://www.krugerpark-afrika-wildlife.nl/info/krugerpark-kaart/

• Krugerpark18
  • Krugerpark14
  • Krugerpark15

Dias serie Krugerpark 1

Yes, we hebben de “Big Five” Op onze eerste dag in het Krugerpark zien we onze laatste van de “Big Five”die we nog misten n.l. de Buffel.
We hebben ze nu alle vijf gezien alleen de Luipaard konden we nog niet op foto vastleggen, want hij is ons steeds te snel af.
De eerste dag door het Krugerpark was een geweldige. We zien die dag behalve een grote verscheidenheid aan Antilopen, Zebra's,Wildebeest en Apen ook een roedel Wilde honden en ook 4 van de “Big Five” Alleen de Neushoorn ontbrak.
Het was prima gamedrive weer. Het was bewolkt en met 25 gr. zeer aangenaam.
We overnachten in Shingwedzi restcamp.

De volgende dag is het zeer warm met geen wolkje aan de hemel. De airco draait op volle toeren. 's Avonds is het nog steeds in de 30 graden en zeer zwoel. Het regent die nacht dan ook met af en toe wat onweer, maar het blijft bij een beetje.
Die dag zien we als eerste een heel stel apen en Impala's (antiloop soort), maar die zie je constant. We rijden 2 uur en zien niet veel totdat er een kudde Olifanten met kleintjes de weg oversteken en even later een stel Giraffen. Ook zien we een kudde Buffels. We zien nu constant Olifanten en we stoppen er zelfs niet meer voor om ze te filmen of te fotograferen. Voor de geïnteresseerden: we zien regelmatig verschillende soorten antilopen zoals de Njala, Impala, Waterbok, Steenbok, Bosbok, Koedoe en Rooibok. We kunnen zo zachtjes aan we
op een safari park gaan werken.

We zien natuurlijk ook de nodige mooie vogels zoals de Afrika hoephoep, Kuifkophoutkapper, Visarend, Ooievaars, Gieren enz.
We overnachten in restcamp Letaba.

Vandaag woensdag 22 nov. is het weer een stuk aangenamer. Het is bewolkt met af en toe zon met een temp van 25 - 30 gr.
We gaan weer om 07.00 uur op pad naar ons volgende restcamp.
We rijden eerst naar een ander restcamp genaamd Olifants en drinken daar koffie.
Het restcamp ligt n.l op een heuvel en je hebt er een prachtig uitzicht.
We zien weer de nodige olifanten, giraffen, antilopen, nijlpaarden en krokodillen, maar ook een prachtige leguaan en een heel mooie hagedis en een paar prachtige vogels.

Leguaan

Salamander

We komen al vroeg in de middag bij onze volgende restcamp “Satara” aan en besluiten om 16.00 uur nog een ritje te maken.
Dit was niet tevergeefs, want wat we nu zagen is wel heel buitengewoon. We zagen een tweetal leeuwinnen die op jacht waren op Impala's. Ze hadden zich verscholen achter bosjes en in het gras. Ze hadden verscheidene welpen en die lagen een heel eind verderop te wachten. We hebben daar wel een uur gewacht. De welpen konden het geduld waarschijnlijk niet opbrengen om nog langer te wachten en liepen naar moeder Leeuw met het gevolg, dat de Impala's alle kanten op stoven. Einde jacht  en einde prooi.

• Krtuger25

• KrugerP14
  • KrugerP15

Diaserie Krugerpark 3

Donderdag 23 nov. Van Satara naar Lower Sabie (restcamps)
Onderweg de normale dagelijkse wilde dieren gezien zoals diverse soorten elanden, zebra's, gnoes, giraffen, olifanten en vele soorten vogels.
We zien ook ineens een neushoorn, maar voordat we er een foto van konden maken was hij verdwenen achter de bosjes. We begrijpen niet waarom die beesten niet even kunnen wachten om op de foto te gaan. Ze zien er niet uit, maar toch.... De middag lunch gebruiken we in Skukuza. Dit is het grootste restcamp van het park. Ze hebben Internet faciliteiten waar we gebruik van maken en de website wat updaten.  Eind van de middag zagen we ook nog een pracht van een leeuwin. Het was 's morgens wat bewolkt, maar later kwam de zon goed door en was het heel warm.

Vrijdag 24 nov.
We gaan vandaag het Krugerpark verlaten en rijden van ons restcamp “Lower Sabie” naar de zuidelijke gate “Melane” naar Swaziland. naar het Mlilwane Game Sanctury.

Het is bewolkt en heel lekker weer om te rijden. Als hoogtepunt zien we nog 3 koningen met één koningin van het oerwoud in de vorm van 3 Leeuwen en een Leeuwin. Ze lagen op nog geen twee meter van de auto en op een gegeven moment stond er een op. Hij keek me aan of hij me op wilde vreten, misschien wilde hij dit ook wel. Ik vlug het raampje van de auto dicht gedaan en even later wandelde hij rustig, maar natuurlijk niet voldaan weg.

We zijn in Swaziland

De grensovergang met Swaziland gaat snel en ze zijn heel vriendelijk. We komen weer in een heel andere wereld. Kinderen lopen in uniforme kleding van en naar school en we worden overal toegezwaaid. We lijken wel een koningspaar.
We rijden door een heuvelachtig gebied met enorme bossen - bomen met hele lange dunne stammen. Daarna rijden we door bergen met weiden en je kijkt af en toe in diepe dalen. In de hoofdstad Mbabane vragen we of er in het park Mliliwane, dat hadden we op een lijst, ook gekampeerd kan worden. Dit was inderdaad het geval. Als we er aankomen is het al 17.00 uur. We krijgen een plek midden in het bos tussen de Impala's, Zebra's, Koedoe's enz.

Zaterdag 25 nov.
Van Mlilwane naar Bayala

Vanmorgen een wandeling gemaakt en weer allerlei dieren gezien, geen wilde zoals leeuw e.d., maar meer het grasetende soort. Ook vele witte reigers en ooievaars in een boom.
Daarna naar de Swazi markt en van daaruit naar een Swazi Culturele Village.
Hier de gebruiken en gewoontes van het Swazivolk aangehoord en vernomen, dat de jongeren daar nog veel respect hebben voor de ouderen. Daarna een prachtige zang- en dansshow gezien.

Swazidorp

muziek en dans in Swazidorp

Omdat het daar miezerde en alles wat glibberig was, viel Sjaak hard op zijn schouder,en heeft daar enkele dagen flink last van gehad.
We hadden onze plannen gewijzigd en wilden een kortere afstand rijden, dan we van plan waren. Onderweg zouden we volgens de Campinggids een camping tegenkomen.
Helaas was die gesloten. Wat nu ? Na wat heen en weer gepraat werden we naar Camping “Banghoek”verwezen, en het was daar geweldig. Alles zag er prachtig verzorgd uit en we hebben de avond doorgebracht met de manager en zijn hulp, waarmee we samen gebraaid en geborreld en gekletst hebben op zijn Afrikaans. Zo kan iets onverwachts erg goed uitpakken.

Banghoek

samen braaien met de eigenaar

Neushoorn

Zondag 26 nov. 06
Van Bayala via Hluhluwe naar St. Lucia.

Hluhluwe is weer een Wildpark en we hebben daar wonder boven wonder nog een paar neushoorns gezien, zwarte en witte, badend in een modderbad.
Ze verschillen niet echt van kleur, maar wel van bek. De zwarte heeft een puntlipneus en de witte een brede bek.

st Lucia Westlandpark

De hele ochtend weer groot wild gespot en rond 13.00uur verder gereden naar St. Lucia Wetland Park. Je kan daar boottochten maken op zoek naar Nijlpaarden, Krokodillen en zeldzame watervogels. Dat hebben we natuurlijk gedaan en laten we nu weer net de mazzel hebben om 2 ruziënde Nijlpaarden bezig te zien. Geweldig met de bekken wagenwijd open, om te kijken wie de grootste muil heeft. Een prachtig gezicht!

Nijlpaard Nijlpaard

Maandag 27 nov. 06
Van St. Lucia via Cape Vidal naar Balito.

Vanmorgen wat rustig aan gedaan. We waren aan het twijfelen, wat we zouden gaan doen, of naar Cape Vidal of langs Shakaland. Het laatste betekende weer heel wat km meer. We hebben besloten voor het eerste, omdat we ook al een show in Swaziland hebben gezien en het meeste komt overeen met de Zulu's.
Gelukkig toch nog een foto kunnen nemen van de Shakameisjes voor onze Shakajongens. Wat vinden jullie ervan? Kunnen we ze meenemen of hier laten?

Om bij Cape Vidal te komen, moet je weer door een National Park en dat betekent weer allerlei dieren. Hier weer een Neushoorn gezien. Gelukkig hebben we nu genoeg foto en filmmateriaal van dit beest. Cape Vidal ligt aan de Indische Oceaan met zijn geweldig strand en zijn hoge golven.Ik voelde me gelijk weer thuis op het strand en we hebben er een heerlijk stukje gewandeldDaarna verder richting Balito, een druk badplaatsje onder de rook van Durban.We staan op de Camping vlakbij het strand en wilden ons een beetje laten verkleuren. Helaas.........................het werd donker en een onweersbui met wat regen waaide over. We hebben nog een stuk gewandeld over een pad bij het strand. We blijven hier nog een nacht staan  en hopen morgen naar het strand te kunnen om heerlijk uit te rusten

28 nov. Balito
Jawel, bij het opstaan scheen het zonnetje. We hebben er van genoten. 's Morgens en 's middags een paar uurtjes naar het strand om wat bij te kleuren en lekker te zwemmen in de Indische Oceaan.

Op het strand zou je niet zeggen dat je in Afrika bent, want het is allemaal blank en het merendeel is jong (onder de 25j ). Je kan al goed merken dat de schoolvakanties voor de deur staan.

Balito strand

29 nov. Balito - Howick

We verlaten weer de kust en rijden landinwaarts naar Howick. We rijden over tolwegen, die niet meer dan 2 euro kosten, dwars door Durban. We komen al om 10.30 uur in Howick aan. Howick een plaatsje 18 km noord van Pietermaritzburg, is bekend om zijn waterval, die even hoog is als de Victoria Falls in Zimbabwe.We staan op een camping naast de waterval en maken een wandeling naar de voet ervan. Het was weer een prachtige dag met eveneens schitterend weer.

bergbeklimmers naast waterval

Waterval

wandeling in Royal Nat. Park

30 nov. Howick - Golden Gate Highlands Nat. Park via Royal Nat. Park
Vanmorgen vertrekken we om 07.00 uur richting Royal Nat Park, waar we al vroeg aankomen. We maken daar een stevige wandeling van ruim 2 uur berg op en af naar watervallen en zien ongeëvenaarde uitzichten op het landschap beneden.
Het is weer behoorlijk warm en we nemen de nodige litertjes water weer gretig tot ons. Na de wandeling en de lunch gaat het richting Golden Gate, waar we eind van de middag aankomen. Het was een schitterende rit door een zeer groen en bergachtig gebied. We rijden langs Drakensbergen en als we Golden Gate Park binnenrijden, komen we langs spectaculaire zandsteenformaties. We overnachten op een camping met uitzicht op die zandsteenformaties. Ons tweede onweersbuitje krijgen we over ons, maar na een uurtje of twee is het weer droog en nu zo naar buiten kijkend, zie ik het maantje weer al door de bomen/wolken schijnen. Sorry, ik ben ook al in de ban van Sint Nicolaas.

Royal Nat. Park

Vrijdag 1 dec.
Golden Gate National Park naar Ladybrand.

Weer om 06.00uur paraat en om 07.00uur aan de wandel
We lopen de Brandwag Buttres track van 2.00uur.
Deze trail gaat langs de bergwand over een smal paadje, waarvan je zo in de diepte kan kijken.
Best eng, maar super mooi. We zien weer vele bijzondere zandsteenformaties en we kijken zo op de weg onder ons. We moeten ons zelfs een gedeelte langs een ketting omhoog trekken en over rotsstenen klimmen.
Een pittige wandeling, waar we met volle teugen van hebben genoten.
Daarna waren er nog twee mooie Loops om met de auto te doen.

Mijn privéchauffeur is weer beter in vorm en hij rijdt me weer door een prachtig landschap.
Geweldig, wat is het hier mooi!
We vervolgen onze route naar Ladybrand en volgen de Maloti route. Sjaak koopt onderweg nog wat fruit bij een stalletje en om 13.00uur komen we al in Ladybrand aan. Hier genieten we van de zon en de rust voor de rest van de dag, want we hebben op deze camping bijna weer het alleenrecht.
Ladybrand ligt maar een paar km. verwijderd met de grens van Lesotho, waar we in eerste instantie naar toe wilden. We besluiten om in Ladybrand te blijven omdat de wegen in Lesotho over het algemeen moeilijk  begaanbaar zijn en je zonder 4WD of paard niet ver komt.

tijdens de wandeling

uitzicht tijdens de wandeling

2 dec.Ladybrand - Cradock
We rijden langs dorre grasvlakten, waar niet veel te zien is naar Cradock. Het wordt de langste etappe van de vakantie. We moeten zo'n 525 km overbruggen. Het is prachtig weer en behoorlijk warm, ook in de auto, want onze airco in de cabine begeeft het. We besluiten om hem nog niet te laten repareren. We hebben de camper nog maar 10 dagen en we rijden naar de kust en denken dat het daar wat koeler is.We proberen een camping in Cradock te reserveren, maar hij is volledig volgeboekt.
We stoppen voor de lunch bij een restaurant (Rhino Inn) in Tarkastad. We vragen of we onze mobiel op mogen laden, dit was geen probleem. We mogen zelfs van het internet gebruik maken om onze website te uploaden. Ze waren daar heel gastvrij en zeer vriendelijk. We gaan met moeder en twee van haar vier dochters nog even op de foto.
We krijgen van hun de tip om naar het Mountain Zebra Park te gaan, wat 25 km van Cradock is. We komen daar eind van de middag aan.

3 dec. Cradock - Addo Elephant Nat. Park
Voor we vertrekken maken we nog een rit (gamedrive) door het Mountain Zebra Nat. Park. Het is het op een na kleinste park in het land. Het is opgezet als reservaat om de Kaapse bergzebra voor uitsterven te behoeden. We rijden bergop en zien inderdaad de Kaapse bergzebra, hartebeesten, elandantilopen en de zwarte gnoe, die een witte staart heeft. Het is maar dat je het weet.

Kaapse bergzebra's

Antilope

Na de koffie gaat het richting Addo Elephant Nat. Park. Daar hebben we van te voren de camping gereserveerd. We reserveren nu onze campings zo'n 2 dagen van te voren, omdat de schoolvakanties hier zijn begonnen en het overal behoorlijk druk is.
De airco doet het nog steeds niet en het is behoorlijk warm. Het is een mooie route en we moeten zelfs over een pas (Olifantskop Pass). We zijn al om 12.15 uur in het park en 's middags maken we een gamedrive door het park en zien uiteraard Olifanten, Buffels, Wrattenzwijnen, Koedoes, Zebra's en ook een slang die net een vogel heeft gevangen. Hij glipt snel met vogel en al de bosjes in en is ons ook te snel af. Het was weer een reusachtige dag met als afsluiting 's avonds een heerlijke braai.

Olifanten

Wrattenzwijnen

4 dec. Addo Elephant Nat. Park - Tsitsikamma.

Vanmorgen hebben we nog eerst een gamedrive gedaan met de eigen auto, zoals gewoonlijk en dit hebben we geweten. Onderweg begon het te regenen en we reden over een gravelroad, wat meer weg had van een modderweg. We waren behoorlijk heuvel opgereden en moesten toen naar beneden. Het begon steeds harder te regenen en het water stroomde over het pad naar beneden. De auto begon te glijden en we hadden totaal geen grip meer. Bij mijn lieftallige echtgenote begon de bloeddruk op te lopen en de hartslag ging over de rooie.  Ze kneep de zitting van de stoel zowat kapot. We gleden met de achterkant tegen de modderige zijwand aan. Het was meer glijden dan rijden naar beneden en we hadden totaal geen oog meer voor wat er naast ons te zien was. We zagen op een gegeven moment nog wel een grote schildpad, waar we bijna overheen redenEindelijk kwamen we weer op een wat normale weg en beëindigden snel onze rit door het park. Na het genot van een bakje koffie hebben we onze weg vervolgd richting Tsitsikamma. Het was onderweg Hollands weer met veel regen en wind.

Toen we bij Tsitsikamma aankwamen was het gelukkig weer droog en scheen de zon.

We zijn nu weer aan de kust en hebben een prachtige plaats met zeezicht op de Indische Oceaan.
Omdat het behoorlijk waaide waren er behoorlijke hoge golven, wat heel spectaculair was om te zien.
We maken die middag nog een wandeling van 2 uur naar een hangbrug over de Stormsrivier.

Tsisikamma

Dinsdag 5 dec. Tsitsikamma

Wat hebben we op 5 dec. nog meer te wensen,
            Dan prachtig weer, lieve mensen.
           En een mooi uitzicht op de Indische Oceaan,
           Met golven, die hoog opslaan.
           Een zonnetje, een blauwe lucht,
           Een fikse wandeling, waarvan je zucht.                                                   We lopen naar een waterval
           Over grote stenen, pad en langs berg en dal                                       Niet gemakkelijk, maar heavy moet je weten.
           Het is dus weer effen flink zweten
           Na anderhalf uur komen we eraan
           En zien we de waterval vanaf onderaan.
           We nemen een korte pauze en rusten wat uit,                                     En nemen hetzelfde heavy pad terug, tot besluit.                               's Middags is het volop genieten........                                                     van de zon, nee niet van zwarte Pieten.
      Want die zie je hier bijna niet
       Het zijn alleen witte Afrikanen, die je hier ziet.
       Een ervan buurman Koos, waar we naast staan,
                           Kan wel voor Sinterklaas doorgaan.
                           De ene keer krijgen we verse ananassap,
                           De andere keer komt hij met grondboontjes* en                                  nectarines aan.
                           Dan weer met koekjes en kippenpastei
                           Hij verwent ons allebei
                           5 dec. in Afrika is niet mis te verstaan
                           We verlangen nog niet naar de kou, om naar                                        Nederland te gaan

*pinda's in de dop
grondboontjesboter = pindakaas

Woensdag 6 dec. Tsitsikamma - Knysna
V
anochtend ons ontbijtje buiten gegeten met zicht op enkele dolfijnen, die langs zwommen. Voor de koffie buurman Koos uitgenodigd.
Daarna moesten we weer verder, ook al hadden we het goed naar ons zin, want we hadden een
Camping besproken. Afscheid genomen van de bekenden, en daarna richting Knysna, naar camping Woodbourne. We dachten daar aan de Lagoon te zitten, maar dat was helaas niet zo. Vandaar dat we de camping gecanceld hebben en doorgereden zijn naar Buffalo Bay, waar we weer een campingplaats konden bemachtigen, gelijk aan de Indian Ocean. Na de lunch anderhalf uur naar het strand geweest, heerlijk!!! 's Middags komt er een monteur om de airco te maken.Vanaf onze Camper zien we weer enkele dolfijnen, helaas te ver voor een foto.

Donderdag 7 dec. Knysna
Uitgeslapen!!! Pas om 8.00uur uit bed.
Om 9.00u op pad voor de strandwandeling naar Brenton. 1uur heen en 1uur terug.
Het is heerlijk weer om in badkleding over het strand te lopen.
Echt fantastisch, want ze geven minder weer af.

strandwandeling naar Brenton

tijdens strandwandeling

's Middags komt er wat bewolking en hebben we het plaatsje Knysna bezocht. Je hebt er een waterfront met leuke winkeltjes, restaurantjes en je kan er een boottochtje maken.
Deze keer niet gevaren, want we wilden ook de Website bijwerken.
Weer ontzettend leuk om al jullie berichtjes te lezen. Bedankt.
Het gebeurt niet zo vaak, dat we samen 1 uur achter de computer zitten om jullie berichtjes te lezen en erop te reageren.

Vrijdag 8 dec Knysna - Mosselbay

Met regen uit bed, dat valt niet mee.
Het is al een poos aan het regenen, mieser regen en het ziet helemaal grauw.
Hoe anders ziet de wereld er dan uit.
Rond half 9 richting Mossel Bay langs de Garden route. Het is een prachtige route langs verschillende meren, maar door de regen allemaal wat somber nu.
Hoe meer we richting Mossel Bay komen, hoe lichter het wordt en het heeft de rest van de dag ook niet meer geregend. Het is nog wel bewolkt met af en toe zon.

Bij aankomst op camping "De Punt" in Mosselbay kregen we eerst een rotplaats en hebben gereclameerd. Andere plaats gekregen en we hebben weer volop zeezicht.
Bij een korte wandeling langs de zee hebben we verschillende walvissen gespot.
Vanmiddag hebben we een wandeling naar en in Mossel Bay gemaakt en hebben het Bartolomeu Dias Museum bezocht. Dias is in 1488 bij Mossel Bay aan land  gekomen
Je kan er een replica van zijn schip zien, die in het speciaal aangepast museum is ondergebracht en waarop we aan boord zijn geweest
Eind van de middag weer terug naar de Camper. We zien vanuit de camper de wavesurfers en ook nog enkele dolfijnen.

Zaterdag 9 dec. Mosselbay

We ontwaken uit een diepe slaap en horen de regen zachtjes op het dak van onze camper. We besluiten om nog een poosje te blijven liggen en genieten van andere geneugten des levens. Het blijft bijna de hele morgen regenen. Het is met 18 graden tamelijk fris. Mosselbay  staat nota bene bekend om zijn milde klimaat.
's Middags besluiten we om toch een fikse wandeling over de heuvels te maken, maar die breken we na een paar km ook af vanwege de regen.
De laatste avond in Mosselbay besluiten we met een overheerlijk visdiner in het naast de camping gelegen restaurant

wandeling over de heuvels bij Mosselbay

uitzicht tijdens de wandeling

10 dec. Mosselbay - Oudtshoorn
We hebben de kust weer verlaten en rijden langs een mooie route naar Oudtshoorn. Het is weer prachtig weer, nog wel een beetje bewolkt, maar met 25 gr. heel aangenaam.
Oudtshoorn is bekend om zijn struisvogelfokkerij, vroeger vanwege de veren en nu zijn het de eieren, vlees en leer die geld opleveren. We bezoeken één van deze fokkerijen en krijgen uitleg over de diverse stadia in de ontwikkeling van de vogel. Krijgen de gigantisch grote eieren te zien. (24 x zo groot als een kippen ei) en er is een heuse struisvogelrace

Struisvogelei

Struisvogel race

's Middags gaan we naar de Cango caves, die 25 km noord van Oudtshoorn liggen.Er zijn bijzondere druipsteenformaties in de 762 meter lange grot.   We staan hier op een camping met de mooie naam “Klein Plaas”Op de campings en op de stranden langs de kust komen we alleen blanke Zuid-Afrikaners tegen. We praten heel veel met ze en het gaat dan dikwijls over de politieke situatie in het land. We hebben het kenteken SRR 640 GP. We weten nu ook waar die GP voor staat:" Gangster Paradise" Auto is n.l.geregistreerd in het district van Johannesburg.

11 dec. Oudtshoorn - Montagu via Swellendam

Het is prachtig weer en vertrekken 's morgens rond 08.00 uur richting Swellendam.
We rijden over de route 62 (een scenic drive), eens iets anders dan  "route 66". Landschappelijk een mooie route met af en toe een pas, die we over moeten met hoge uitzichtpunten. We komen al voor de middag in Swellendam aan en rijden eerst naar de informatie (VVV) om naar een camping te informeren. Er is een camping vlakbij, waar we naar toe gaan. Deze bevalt ons niet en ook het plaatsje zelf valt ons een beetje tegen. We rijden dan ook zo'n 40 km verder naar Montagu, waar we op een mooie camping staan op loopafstand van het dorpje.
We hebben de cirkel bijna rond. Nog twee dagen en dan zijn we weer in Kaapstad.

12 dec. Montagu - Stellenbosch
Het is vandaag warm tot zeer warm weer. We zijn blij, dat we de airco hebben laten maken. Voordat we vertrekken uit Montagu doen we nog een sightseeing tour door het stadje. Veel
huizen in Montagu dateren van omstreeks 1850

Montagu Montagu

Even voor Worcester bezoeken we Kleinplasie. Het is een openluchtmuseum en in de nagebouwde boerderijen en huisjes worden een bepaalde vorm van huisnijverheid beoefend. .

openlucht museum

Daarna rijden we verder via Franschhoek, een mooi provinciestadje met een typisch Frans karakter. De Franse hugenoten legden zich hier toe op de wijnbouw, die nog steeds  wordt bedreven. Men vindt hier vele restaurants met een voortreffelijke keuken.
We gaan verder naar wat ons hoogtepunt van de dag moet worden en dat wordt het ook. We sluiten onze camperreis door Afrika af met een overheerlijke picknick in de tuin van wijnhuis Boschendal onder een straal blauwe hemel.

Picnick in Boschendal

Het was baie lekker en gezellig

Woensdag 13 dec. Stellenbosch - Kaapstad
De laatste dag met de camper.
We zouden eerst nog een wandeling door Stellenbosch maken , maar wegens het zeer warme weer hebben we dat gecanceld en zijn richting strand gereden.
Het is ongeveer 20 km rijden naar de kust. We kunnen de camper naast het strand parkeren en genieten deze laatste dag van zon, zee en het strand.
Om ongeveer 14.00 uur vertrekken we richting Kaapstad. We komen daar een half uurtje later aan. We worden door de verhuurder naar ons hotel “City Lodge in Kaapstad gebracht. Hier zullen we de komende vijf dagen verblijven.

op strand bij Kaapstad

City Lodge Kaapstad niet ver van Waterfront

De cirkel is rond

We hebben Kaapstad na ongeveer 11.000 km zonder problemen weer bereikt.
Het was voor ons een heel avontuur, maar wel een hele leuke. We hebben ontzettend veel gezien. De eerste weken hebben we het echte Afrika leren kennen. De droogte van de Namib woestijn en de slechte wegen van zuidelijk Namibië. Het Etosha park en de Caprivi strook in
het noorden. Onderweg de vele nederzettingen en daarna de Victoria watervallen in Zimbabwe. Botswana met het Chobe park en zijn asfalt wegen met af en toe enorme valkuilen. Zuid-Afrika met zijn vele nationale parken zoals het Kruger Park, Addo Elephant Park, Hlhuhlu en Tsitsikamma en nog vele anderen, die we bezocht hebben. De armoede en de vele kinderen die om de auto staan bij een stop, of op straat lopen te bedelen om iets eetbaars of geld. De vele verschillende culturen en naturen die we gezien hebben.
Zuidelijk Afrika met zijn mooie stranden en baaien en op het laatst de mooie wijnstreken waar we doorgereden zijn.
Het was allemaal zeer indrukwekkend.
We hebben alles op beeld, foto en video, vastgelegd en hopen jullie dat nog eens te mogen laten zien.

Van de veel besproken criminaliteit hebben wij bijna niets gemerkt. De mensen zowel zwart als blank waren overal zeer vriendelijk en hulpvaardig.
Het is nu ook weer geen land waar we zouden willen wonen, want de criminaliteit is er wel. Je moet altijd oppassen en de huizen zijn hier op en top beveiligd. Iedereen die wij gesproken hebben, heeft wel eens iets meegemaakt. Dat kan zijn van een beroving, verkrachting of een moord. Er worden in dit land nog altijd 50 moorden per dag gepleegd.

Donderdag 14 dec. Kaapstad
We hebben sinds vandaag weer een ander voertuig. De laatste dagen in Kaapstad hebben we een Toyota Corolla ter beschikking. Vanmorgen opgehaald maar nog niet meegereden, want we zijn vanmorgen naar het Aquarium geweest en vanmiddag een excursie naar verschillende Townships aan de rand van Kaapstad.

bezoek aan Township
21 in de Township Kaapstad
22 In de Township Kaapstad
23 Schapenkoppen branden in de Township
24 Eigen gebrouwen bier drinken in de Township
25 In de Township

We zitten hier op loopafstand van het Waterfront en zijn daar al verschillende keren geweest

Nobelprijs winnaars

Vrijdag 15 dec. Kaap de Goede Hoop

Vandaag gaan we met onze gehuurde auto naar Kaap de Goede Hoop

Kaap de Goede Hoop is gelegen nabij Kaapstad. Deze Kaap bevindt zich op de zuidelijkste punt van het Kaapse Schiereiland.

Het is ook de markering voor de overgang tussen de Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan. De internationale Hydrografische Organisatie trekt de grens echter vanaf Kaap Agulhag- het zuidelijkste punt van Afrika

Kaart Kaap de Goede Hoop

We rijden via Campsbay en via de de Chapmans Peak Drive naar Houtbay. Vandaar gaat het verder via NoordhoekKommetje en Scarborough naar het Cape of Good Hope Nationaal Park

Als je op de kaap de Goede Hoop aangekomen bent dan is het niet uitgesloten, dat je daar bavianen aantreft. Maar pas op ze zijn op zoek naar voedsel en kunnen behoorlijk agressief reageren. We hebben gezien dat ze van een auto de ruitenwissers kapot maakten. Het voeren van de apen is dan ook niet aan te raden en is zelfs strafbaar.

Baviaan Baviaan

Baviaan

We kunnen daar lekker uitwaaien want er staat een flink briesje. We wandelen naar de vuurtoren en nuttigen in het restaurant een heerlijke vissalade.

De terugweg gaat via de oostkant van het schiereiland. De route gaat via Simon's Town, Fishoek naar Muizenberg.

Tussen Kaap de Goede Hoop en Simon's Town , bij Boulders hebben we de beschermde kolonie van meer dan 2300 brilpinguins bezocht.

Je verwacht ze eigenlijk niet in Zuid Afrika maar het is een schitterend gezicht.

• Pinguin1
  • Pinguin9

Diaserie Brilpinguins kolonie

Zaterdag 16 dec. de Tafelberg

Bij het opstaan scheen de zon. Het was prachtig weer en het was helder.

Gelijk na het ontbijt naar de Tafelberg gereden want het komt niet zo heel dikwijls voor dat de Tafelberg niet in de wolken zit.

We waren niet de enigsten. De wachttijd was een half uur dus dat viel nog enigzins mee. We waren omstreeks 11.00 uur met de kabelbaan boven op de berg en we zagen de eerste wolken al weer verschijnen. Toch hadden we aan alle kanten nog een  goed zicht (zie foto's)

Foto's Tafelberg

Zondag 17 dec. Kirstenbos Botanic Garden

Vandaag bezoeken we de Kirstenbos Botanic Garden en gaan we naar World of Birds in de buurt van Houtbay.  Een park waar gekwetste dieren opgevangen worden en later weer uitgezet worden. Het is een waar vogelparadijs.

• Botanic1
  • Botanic18
  • Botanic19

Dia serie Botanic Garden

Maandag 18 dec  Onze prachtige camper rondreis door Zuid Afrika - Namibie en Botswana zit er helaas weer op. We leveren onze luxe auto om 08.00 uur in bij de luchthaven en vliegen met wat vertraging  met een Boeing van de KLM naar Nederland (Schiphol) terug

Het was werkelijk een schitterende reis met vele hoogtepunten zie de website. We gingen o.a op zoek naar de Big Five en die hebben we dan ook gezien.