Reizen met eigen camper

Reisverslag Australië Oostkust

Sydney naar Cairns

20 april - 20 mei 2002

Deze reis maken we o.a. omdat onze zoon Mischa stage loopt in het net geopende Serpent Resort Hostel in Cairns
We vliegen met Cathay Pacific en vertrekken 20 april 2002 om 14.05 uur vanuit Schiphol en komen na 12 uur vliegen op 21 april om 07.50 in Hongkong aan. Het tijdsverschil is 6 uur. Het slapen ging niet echt lekker,ook bij Wilma niet, die zelfs nog een slaaptablet had ingenomen. We doen onderweg wat computer spelletjes en zo gaat de tijd dan toch nog tamelijk snel.
Buiten is het 23º C als we in Hongkong aankomen. Het is een geplande tussenstop van zo'n 12 uur. We bergen onze bagage op en gaan met de trein naar Kowloon
Tegenover Kowloon ligt Hongkong island

Kowloon

We lopen wat door de zeer drukke straten en over de promenade langs het water. De temp. is nu opgelopen tot 30º C en als we op een bankje zitten val ik ongeveer of misschien wel helemaal in slaap.
's Middags eten we wat in een Chinees restaurant, niet te vergelijken met onze Chinese restaurants trouwens.
Wat we aten weten we nu nog niet, maar het had veel weg van duif met heel veel vlieguren.
Eind van de middag gaan we weer terug naar het vliegveld en waar we om 19.15 uur plaatselijk tijd weer vertrekken richting Sydney.

Op 22 april om 06.00 uur plaatselijke tijd komen we in Sydney aan. Nadat we door de wel zeer strenge douane zijn gekomen, nemen we een taxi naar het Rex Hotel, wat we van te voren geboekt hadden. Het Rex Hotel ligt niet ver van de bekende (beruchte)wijk Kings Cross.
Tot overmaat van ramp moeten we bij aankomst ook nog een uur wachten omdat de kamers nog niet schoon gemaakt zijn.
Eindelijk na zo'n 35 uur kunnen we een bad nemen. We frissen ons snel op,want om 12.00 uur hebben we met Leendert Flipse (jawel de zoon van) en zijn vriendin Dayenne afgesproken. Die staan op het punt van vertrek en wilden op hun laatste dag in Australië ons nog een klein beetje van Sydney laten zien. Na een middagje in Sydney rond gelopen te hebben, vonden we het toch wel welletjes en zijn we eindelijk ons mandje ingekropen.

met Leendert en Dayenne voor het opera gebouw

Wilma voor Harbour bridge

23 april 2002  Vanmorgen na een redelijke nachtrust toch al om 08.00 uur opgestaan.
Na een heerlijk ontbijtje naar Kings Cross om via internet onze eerste contacten met het thuisfront te leggen.
Daarna hebben we de Explorer bus genomen om de stad eens goed te bezichtigen. De Explorer bussen rijden via een vaste route langs bijna alle bezienswaardigheden in de stad. Een echte aanrader.
Je kunt op elke halte uit en ook later weer instappen. The ‘red’ Sydney Explorer bus visits 27 of Sydney’s most famous attractions.

We hebben een vijfdaagse pas gekocht, waarmee we met alle openbare vervoer middelen mee kunnen. Dit is de bus, metro, maar ook de ferry's, die o.a. in de haven en naar de stranden varen.

We rijden langs een aantal bezienswaardigheden en stappen bij Hyde Park, gelegen in het hart van het centrum van de stad uit. We maken een wandeling  over Hyde Park Avenue naar de AMP toren, waar we op gaan. Op het eind van Hyde Park zie je de prachtige "Archibald Memorial Fountain" en aan de rand van het park de St Mary's Cathedral.

zicht op Hyde Park

AMP-toren

Memorial Fountain

st Mary's Cathedral

We gaan op de AMP tower van waar je werkelijk een prachtig uitzicht over de stad, havens, harbour bridge, opera house en vele andere bezienswaardigheden hebt.

De AMP tower is een oriëntatie punt, dat van bijna iedere plek in de stad en ver daarbuiten te zien is.
Vanaf de Tower lopen we naar Circle Quai om te kijken of we met een boottrip mee kunnen, maar helaas te laat.
We lopen nu via de Rocks, het oudste deel van Sydney en een van de meest bezochte plekken in de stad, over de Harbour Bridge, waar je een magnifiek uitzicht hebt over de havens, opera house en de rivier, naar de noordkant en weer terug .
Later op de dag bezoeken we de Botanic Gardens van Sydney. Het is een 30 ha grote oase in het hart van de stad.
Hier waan je je niet in een miljoenen stad. Het is werkelijk prachtig gelegen niet ver  van de haven en het Operahouse en Harbour Bridge.  Vanaf de Botanische tuin lopen we langs het Operahouse en sluiten deze dag, onder het genot van een drankje, af op een van de vele terrassen.

Opera House

Botanische tuin

24 april 2002
Vandaag bezoeken we eerst het Sydney Aquarium. Het heeft de grootste collectie zeedieren van het land. Je loopt als

het is als je over de zeebodem van de oceaan loopt als je door de 145 meter lange onderwatertunnel gaat.
Het is tot nu toe het mooiste zeeaquarium, dat wij gezien hebben
Het Sydney aquarium bevind zich bij Darling Harbour, wat ook zeer de moeite waard is om te bezoeken.
Het is prachtig weer en we wandelen door Darling Harbour, waar zich ook de Chinese gardens bevinden.
Heel interessant is de Pyrmont Bridge. Deze brug loopt over Darling Harbour en is 14 meter hoog en is de grootste draaibrug ter wereld. Na Darling harbour lopen we naar Chinatown. Dixon street is wel de bekendste straat. Er zijn enorm veel winkeltjes en restaurants en een grote marktplaats. Boven een winkelcentrum is een zgn vreetschuur, waar je voor heel weinig geld, heerlijk kunt eten.
Na Chinatown gaan we met de explorer bus naar Circular Quai .

Vandaar gaan we met een boot naar Manlybeach. Van Circular Quai naar Manly is ongeveer 11 km. Het is al rond 15.00 uur eer we daar aankomen. en lopen via "The Corso", een drukke promenade met souvenirwinkels en fasftoodrestaurants, naar het oceaanstrand van Manly.We leggen onze vermoeide lichamen neder op het mooie zandstrand en genieten van het heerlijke najaarszonnetje.
Na een caloriearm hapje, Kebab, gaan we weer met de boot terug naar Circular Quai.
's Avonds gaan we met een avondcruise mee ,over de rivier cq havens van Sydney. Het is een prachtig gezicht de skyline van Sydney in het donker te zien.
Na een welverdiend drankje op een van de vele terrassen voor het Opera House gaan we met de trein terug naar het Rex hotel

25 april 2002
Het is donderdag 25 april en dat betekent in Australië "Anzac day". Het is de herdenkingsdag van de eerste grote militaire actie van  Australië en Nieuw Zeeland gedurende de 1e wereld oorlog. Er is een grote mars door de stad van veteranen uit alle oorlogen en vredesmissies, waar Australië en Nieuw Zeeland aan heeft deel genomen en dat zijn er nogal wat.
We kijken een tijdje naar de optocht en gaan dan naar st Mary's Cathedral bij het Hyde Park .
Vandaar naar de Botanic Garden gelopen om de tropische garden te bekijken, maar dat viel een beetje tegen.
Met de City explorer bus naar de vismarkt, waar het ontzettend druk was. Na een lekkere vismaaltijd nu de Bondi Explorer bus, blauwe, genomen naar Bondi beach.  Bondi Beach is al lange tijd een mekka voor zon- en surfliefhebbers. Het was al 16.00 uur voordat we daar aankwamen en het begon al een beetje fris te worden. Iets te fris om nog bloot te gaan liggen alhoewel het nog 21º C

Bondi Explorer

Bondi Beach

We wilden op een terras wat drinken, maar dat was niet mogelijk alleen als we wat aten. We moesten dan wel ons zelf meegenomen bier of wijn drinken, BYO, bring your own. Ze hebben dan geen vergunning om alcoholische drank te verkopen. Je kunt dan je eigen drank afgeven en ze serveren het dan wel. Wel zo goedkoop!
Ook mag je hier bijna nergens roken zelfs op sommige terrassen niet, voor Wilma een klein probleem, want dan komen haar sloffen niet op. We nemen nu niet de Explorer terug , maar de dienstbus en de trein, dat ging wel iets sneller.

Onze gehuurde Camper

Vrijdag 26 April
Vandaag gaan we na 4 dagen Sydney onze Camper ophalen. Sydney heeft onze harten gestolen. We hebben niet alles gezien, maar wat we gezien hebben was werkelijk schitterend. Het is een van de mooiste steden die we tot nu bezocht hebben.
We moeten volgens onze planning echter verder en dat schijnt ook heel erg mooi te zijn. Een trip langs de oostkust van Australië naar Cairns. We zijn benieuwd!
We gaan met de taxi naar het afhaal depot van KEA campers in Sydney , wat in de wijk Milperra ligt.
Het was ongeveer 45 min. rijden en we komen om 09.45 bij het depot aan.
Na alle administratieve rompslomp kregen we uitleg over de camper. Het voldeed precies aan onze verwachtingen en was precies zoals in de folder omschreven.
Om 11.00 uur vertrokken we voor een reis van 16 dagen, die ons via de Blue Mountains en de oostkust in Cairns moet brengen.

We hebben thuis al een behoorlijke planning gemaakt en hebben het een beetje in etappes ingedeeld.
Het enige wat we besproken hebben is een 2 daagse trip naar Fraser Island op 2 mei.

Nadat we vertrokken zijn doen we eerst boodschappen bij een supermarkt (Aldi), jazeker een Aldi ook die zijn hier al gevestigd.

Onze eerste bestemming is Katoomba in de Blue Mountains. De bergen danken hun naam aan de olie van eucalyptusbomen, die een blauwe gloed achterlaat. We zouden daar op een camping overnachten, maar helaas geen plaats meer vrij. Dat begint goed ! Van de camping eigenaar tel. nr gekregen van camping in Black Heath, dat is 11 km verder.
Ons mobieltje, we kopen altijd een simkaartje van het land dat we bezoeken, komt ons al goed van pas.
Er schijnt nog plaats te zijn en we reserveren die.
In Katoomba gaan we met de scenic railway Het schijnt de steilste railway van de wereld te zijn met een stijgingspercentage van 52 %. We doen de scenic boardwalk en zien uiteraard de beroemde "Three Sisters" Wat moeten we daar over vertellen. Het is een rotsformatie, die door erosie uitgesleten is en waar  je nu drie puntige  rotsformaties ziet, die de Three Sisters genoemd  worden.

Na Katoomba rijden we naar onze gereserveerde camping in Black Heath voor onze eerste overnachting in onze camper.
Dat wordt spannend!
Vandaag 125 km gereden.

Zaterdag 27 april
Ik kan jullie zeggen, dat we vannacht uitstekend geslapen hebben. Het was trouwens aardig fris zo'n 8 a 10 graden.
Om 08.30 uur vertrokken richting Lithgrow.
We wilden met de Zig Zag railway mee. Een rails, die in vroeger jaren is gelegd, om kolen uit het Lithgrow dal te halen en te vervoeren naar Sydney. De verbinding is jaren geleden gedeeltelijk in ere hersteld. De lijn vormde de letter "Z" langs de rotswand om zo de steile afdaling te laten maken.

De treinreis zou zo'n 2 uur in beslag nemen, maar dat was voor ons te lang. We konden wel mee, maar dan moesten we op de eerste halte, Top Point, uitstappen en met de trein die tegenovergesteld reed weer terug.
Dat was voor ons geen probleem en zo gezegd zo gedaan.
Ingestapt en na 15 of 20 min. kwamen we bij Top Point aan. We moesten gelijk uitstappen, want de andere trein stond er al. We werden door een zenuwachtig baasje, eerst naar de voorkant van de trein dan weer naar de achterkant van de trein gebracht, om de treinrails over te steken.

Dit duurde zolang, dat tot overmaat van ramp de trein vertrokken was. Wat nu! Verder meerijden of wachten op de volgende, die komen zou. Het laatste gedaan, maar er kwam geen volgende. We zaten op een bankje "in the midle of no where" (???) zonder drinken of eten, want het zou toch maar even duren.  Helaas verkeerde gedachte. Ook weer mee geleerd. Het was inmiddels ook behoorlijk heet geworden.
Op een gegeven moment zagen we toch iemand lopen en die wist ons te vertellen, dat we beter terug konden gaan lopen.
We moesten dan zoveel mogelijk over de spoorrails lopen en als we bij een tunnel kwamen goed luisteren of er per ongeluk geen trein aankwam. Dit was niets voor Wilma. We zijn toen wel gaan lopen totdat we bij een weg kwamen en daar hebben we gelift.
Uiteindelijk heeft iemand ons een lift gegeven naar het beginstation. Na wat gereclameerd te hebben kregen we ons geld terug en ook een heerlijk verfrissend drankje. Eind goed al goed moet je maar denken en een ervaring rijker.

Ga nooit zonder drinken of eten op pad !!!!!
We rijden langs de "Bell line road" richting Richmond en Windsor. Vandaar gaat het naar Wisemanferry  waar we de "Hawkesburry" rivier oversteken. Het gaat nu langs een slingerende weg naar de Newcastle fairway. Onze eind bestemming is Budgewoi, voor onze 2e overnachting. Budgewoi, dat op een schiereiland ligt, langs de kust zuid van New Castle
Vandaag 275 km gereden.

Zondag 28 april
We staan om 07.15 uur op en we zien een strak blauwe hemel. Na een heerlijk ontbijtje vertrekken we richting Coffs Harbour.
Onderweg toch nog een buitje. In Port Macquarie aan de kust onze camper neergezet voor de lunch. We zien prachtigepelikanen. Twee km buiten het centrum staat Roto, een mooie hofstede uit 1891. Op het landgoed bevindt zich het Koala Hospital, waar zieke koala's verzorgd worden.
Nadat we het hospital bezocht hebben rijden we door naar het Billabong Koala Park.

Pelikanen

Koala hospitaal

Een heel mooi opgezet  park waar je Koala's en Kangaroes kunt aaien en samen op de foto kunt gaan. (Leuk voor  kinderen) Behalve Koala's en Kangaroes zie je hier ook een verscheidenheid aan vogels en andere diersoorten.
Om 17.00 uur pas uit het park vertrokken. Er werd ons afgeraden om veel in het donker te rijden i .v.m. de plotseling overstekende Kangaroes. Je ziet ook onderweg regelmatig aangereden Kangaroes. Omdat het ook al zo vroeg donker begint te worden besluiten we niet verder te rijden dan Nambucca Heads

Namucca hoofden

We rijden nu trouwens bijna constant over de Pacific Hwy. In Nambucca Heads een camping gevonden direct aan het water.In een RSL club gegeten. RSL clubs vind je in heel veel plaatsen en je kunt er spotgoedkoop en heel goed eten. De RSL club is eigenlijk voor alle oud militairen van Australië, maar ook als buitenstaander kun je er komen.Voordat je naar binnen gaat moet je je in laten schrijven als (tijdelijk) lid en daarna kun je van alle faciliteiten gebruik maken.

Maandag 29 april

Toen we opstonden scheen het zonnetje nog, maar naar mate het later werd ,kwam er steeds meer bewolking en ging het regenen. Voor vertrek alles geleegd en bijgevuld. (fris water, WC etc.)
Daarna zijn we naar de Woolworth (Supermarktketen) gereden en de nodige inkopen gedaan. We gaan weer over de Pacific Hwy richting Byron Bay. In het begin tot Coffs Harbour veel regen gehad, daarna naar Grafton zag het er weer wat beter uit.
Het laatste stuk naar Byron Bay kwam de regen met bakken naar beneden. In Byron B naar het ligthouse gegaan.
Het was droog ,dus eruit voor wat foto's van het oostelijkste puntje

We wilden (ik) beslist op het oostelijkste puntje staan en dat hebben we geweten. Er kwam een hevige bui aan en we zijn kletsnat geregend. Tot overmaat van ramp konden we ook de weg terug niet meer goed vinden. Uiteindelijk kwamen we zeiknat bij de camper aan. Daar bleek dat de dakraampjes gelekt hadden. We hebben onder alle twee maar een pannetje gezet.
Van Byron B gaat het verder naar Surfers Paradise. Zoon Mischa had voor ons in Surfers Paradise een hotel kamer gereserveerd. Hij kende daar een van de managers, dus een nachtje niet in de camper. Dat kwam goed uit want het regende nog constant en de dakraampjes lekten. Door het slechte weer konden we niet zo snel het hotel vinden, maar na zo'n 2 uur hadden we die toch gevonden. Een prima hotel, waar we eigenlijk te laat kwamen en alleen van ons bedje hebben genoten.
Dit was een dag met een aantal tegenslagen en K.. weer, daardoor ook bijna aanrijdingen.

Dinsdag 30 april
Koninginnedag in Nederland en dat vertaalt zich in prachtig weer hier in Surfers Paradise.
Zo slecht als het gisteren was, zo mooi is het vandaag. We hebben gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en hebben over de boulevard en strand gewandeld.

Surfers paradijs

Na de wandeling gaan we naar het Lamington NP. We hebben nog wel even van te voren met de mobiel naar het park gebeld om te vragen hoe het weer daar was, want ze hadden weer regen voorspeld, maar het zag er goed uit. We rijden naar Binna Burra en vandaar maken we twee mooie wandelingen elk van zo'n paar km.
Het is een prachtig park en je kunt er dagen in wandelen, maar daar hebben we helaas geen tijd voor. Tijdens onze wandelingen zien we buiten om prachtige bomen en struiken ook een verscheidenheid aan kangaroes en verschillende vogelsoorten.
Om omstreeks 14.00 uur vertrekken we weer richting Brisbane. Het is te laat om de stad te bezoeken en rijden verder over de Pacific Hwy naar Caloundra. We rijden nu langs de Sunshine Coast en het is werkelijk mooi weer. In Caloundra gaan we naar het Danmira
Tourist Pak, wat iets zuidelijker van Caloundra ligt, langs de esplanade en gelijk aan het water.

De eigenaar was een emigrant afkomstig uit Nederland en woonde al 42 jaar in Australië.
Ik kon wat gereedschap van hem gebruiken en heb de dakraampjes, die nog steeds lekten, provisorisch gerepareerd.
's Nachts heeft het behoorlijk geregend en de raampjes bleken nog niet echt waterdicht te zijn.

Woensdag 1 mei

Vanochtend nog steeds flinke buien. I.v.m de regen pas om 10.15 uur vertrokken. Het plan was om langs Noosa Heads te rijden, maar v.w het slechte weer niet gedaan. Zo snel mogelijk de Highway opgezocht richting Hervey Bay's Middags kwam gelukkig ook de zon nog tevoorschijn en het was gelijk een stuk aangenamer. Onderweg niet ver van Hervey Bay zagen we een reparatie werkplaats voor caravans. We zijn daar heen gereden en hebben beide dakraampjes laten repareren.

Hopelijk zijn ze nu wel dicht.
We staan nu op een camping, "Harbour View", tegenover de haven waar we morgen ook moeten vertrekken voor een tweedaagse trip naar Fraser Island. Beter kan niet.