Reizen met eigen camper
 reisridders


 Faraoer

De vaarroute van de Ferry naar en van Ijsland met tussenstop op Faraoer


27 juni  boottocht naar FAERÖER EILANDEN

Het is prachtig weer en al 20ᵒC als we om 9.00u klaar staan om de boot op te gaan. Het is weer een drukte van belang, eerst op de goede plaats staan, dan alles uitladen en weer inladen. De dames weer met de bus naar de boot, waar we lang moeten wachten voordat we erop mogen en nogmaals wachten voordat we onze hut/ kamer in kunnen. De mannen zijn er deze keer nog eerder dan wij. We varen pas om 11.30u weg i.p.v. 10.30u. Eerst zijn we toe aan een kop koffie en daarna kunnen we al naar de lunch doorgaan. Er is goulash met rijst, dat best goed smaakt. Ondanks het rustige weer, toch weer wat “appelig”. Na de lunch de info over Faeröer Eilanden aangehoord, maar ging meer over de opleiding van de Kapitein, dan over de bezienswaardigheden. Ook nog wat algemene informatie over het ontstaan, verkeersregels en het klimaat. Daarna waren we allen niet echt fit, dus zijn we naar onze hut gegaan tot 17.00u. Niemand had zin in een wijntje, dus een beetje gehangen, met weinig trek naar het diner. Na de koffie toch nog maar een wijntje als afsluiting van IJsland genomen en daarna rond 21.00u naar bed. We worden gewekt om 1.30u, want rond 2.30u aankomst op de Faeröer.

28 juni t/m 30 juni  FAERÖER EILANDEN

De Faeröer eilanden is een afgelegen eilandengroep in de Atlantische Oceaan. Het is een autonoom onderdeel van Denemarken en ligt tussen Schotland, Noorwegen en IJsland. Het is een bijzonder uitgestrekte bestemming en het weer is onvoorspelbaar. Toch is het een prachtige bestemming!

Veel van de eilanden zijn verbonden door middel van bruggen en tunnels. De Faeröer-eilanden zijn erg geschikt voor een buitenvakantie. De kleur die je het meeste zal zien tijdens je verblijf hier? Groen! Alles hier is groen, van het gras tot aan de ruige heuvels. De eilanden staan bekend om de walvsissenjacht die hier nog  wordt gehouden.

 dikwijls mistig

vele tunnels

groenlandschap ook op de daken

smalle en soms slechte wegen

Eten

Het eten op de Faeröer eilanden is niet goedkoop. Dit komt omdat alle levensmiddelen geïmporteerd moet worden per vliegtuig.                                    

Vervoer De eilandengroep ligt vrij geïsoleerd, midden in de Noord-Atlantische Oceaan. Toch zijn de eilanden vrij goed bereikbaar. Er gaan vliegtuigen vanaf Denemarken, IJsland, Schotland en Noorwegen. De snelste manier van reizen is het vliegtuig pakken naar Kopenhagen en vanaf daar doorvliegen naar de Faeröer eilanden.

Tussen de eilanden zijn er veerdiensten. Je kan ook een auto of fiets huren om je over het eiland te verplaatsen. Wij doen het dus met onze eigen camper.                                  

Tijdens je reis kun je eigenlijk niet om Tórshavn heen. Het ligt op het eiland Streymo. Hier vind je namelijk de meeste restaurants, supermarkten en andere voorzieningen die je nodig hebt. In andere plaatsen zijn vaak geen of weinig restaurants of supermarkten. Het is daarom een handige plek om van hier uit de overige plekjes van de eilanden te verkennen..

mooie landschappen


veel groen en weer vele watervallen




We rijden vanaf de boot rond 2.45u eerst naar de enigste camping in Thorshavn, die vol is, want je had moeten reserveren. Onderweg zien we opeens een parkeerplaats, waar al wat campers staan, dus zijn er ook bij gaan staan. Wekker om 9.45u gezet, maar iedereen al ruim voor die tijd wakker, vw de hele drukke weg waar het verkeer overheen dendert. Na het ontbijt vertrekken we vanuit Thorshavn over de toeristische route weg 50 op het eiland Streymo, daarna pakken we weg 11 en 21 naar Vestmanna. Leuk dorp, gekleurde huizen met haventje, zoals bij vele plaatsen. Keurig verzorgd en alles heel groen. Je kunt hier ook evt. nog een bootje nemen naar een vogelrots, maar genoeg gevaren….                                                                                              



Het weer is miezerig en mistig, echt Faeröer weer. Na de lunch een deel van de weg weer terug , want zo gaat dat op de Faeröer, heen en terug over vele dezelfde wegen, omdat je niet verder kan. We gaan nu via Kvivik , wij zelfs via een binnenweg, die Sjaak ineens ziet en inrijdt , door het dorp Kvivik. Goed, dat Cock er niet achteraan komt, want het is een hele smalle weg , die naar het dorp leidt. Gelukkig geen tegenliggers en ondanks het mooie plekje zorgen we ervoor dat we zo snel mogelijk weer uit het dorp zijn. Via Leymar rijden we daarna een aardig donkere tunnel door en gaat de weg verder via Kollafjördur, Hosvik, Hvalvik naar Saksun, langs de toeristische weg 53. Saksun is een mooie plaats met baai en waterval. Ook hier erg smal,. Er zijn hier erg veel wegen, waar maar één auto op kan rijden en waar tegenliggers op uitsparingen moeten wachten. Daarna terug van Saksun , de brug over naar Eidi ( N62.30598 - W 07.08394)op het eiland Eysturoy om te overnachten. De camping is niet zo makkelijk te vinden, alweer over een hele smalle weg, het water over naar een vroeger sportveld met kunstgras/ groen tapijt. Wel een mooie plek.

  • Faeröer
  • Faeröer
  • Faeröer
  • Faeröer
  • Faeröer
  • Faeröer
  • DSC04158
  • DSC04164
  • DSC04183
  • DSC04184
  • DSC04187
  • DSC04189
  • IMG_4778
  • IMG_4785
  • IMG_4802

diaserie dag1 op de Faraoer

  • Faraoer dag 2
  • DSC04198 (2)
  • bruggen en tunnels verbinden de eilenden
  • DSC04207 (2)
  • DSC04214
  • DSC04221
  • DSC04230
  • DSC04244
  • DSC04254
  • DSC04284
  • IMG_20190629_135458
  • mooie kloof bij Gjogv455
  • kloof bij Gjogv
  • Gjogv

diaserie dag 2 op de Faraoer

De volgende dag gaat het van Eidi het hele eiland Eysturoy over (behalve het rechtse gedeelte), zoals naar Skala , door naar Strendur om langs de andere baai te komen, maar de weg is slecht en weer heel smal, daarom gedraaid. Terug, nu eerst naar Toftir (zuidelijkste punt), daarna door via Skala noordwaarts, waar we tot slot uitkomen via toeristische weg 62 bij Elduvik met eveneens weer een 10km smalle weg met inhammen. Gelukkig is het niet druk. Elduvik is een klein plaatsje aan het water. Cock vindt het niks, dus weer terug en via toeristische weg 60 naar Gjögv. ( N 62.32371 - W 06.94123) We moeten hiervoor de berg op met haarspeldbochten en weer een erg smalle weg, waar we rond 14.30u aankomen op de camping. Mooi dorp, waar we dwars doorheen komen. Na de koffie gaan Sjaak en ik de berg opklimmen en zien van bovenaf de kloof en het prachtige dorp Gjögv. Daarna beneden langs de kloof, waar we in de zee enkele puffins zien zwemmen.

De volgende dag en tevens laatste dag weer terug naar TÖRSHAVN ( N 62.00887 - W 06.76770)


Het is regenachtig weer met flarden mist, die gelukkig meeviel onderweg vanaf boven. Op de smalle weg en de S-bochten door, gelukkig net genoeg zicht om tegenliggers van te voren aan te zien komen. We rijden eerst via weg 60 en daarna weg 10 richting Tórshavn, door een tunnel, over de brug naar eiland Streymo via Hosvik, weer een tunnel en via Hvitanes en Hoyvik naar Tórshavn. Rond 14.00u staan we op onze eerste parkeerplek, waar we geslapen hebben. Hier eten we en maken daarna nog een ritje naar Kirkjubφur, waar we weer met flinke mist te maken krijgen. Ook hier zijn de laatste kilometers weer over een zeer smalle weg. Het plaatsje is klein, maar mooi en de moeite waard om te bezichtigen. Hier zijn vele zwarte huizen met gras op het dak, die we meerdere keren gezien hebben.

  • Roykstovan, de Kings Farmerhouse
  • onderweg prachtige wilde orchideeën502
  • Kirkjubour
  • ruïnes st magnus Kathedraal142510
  • st Olav church
  • IMG_4942
  • IMG_4928
  • IMG_4933

diaserie dag 3 op de Faraoer 

 Ook een bezichtiging waard, zijn de Murren,devroegere gotische St. Magnus Kathedraal, waarvan de ruïnes nog overeind staan en Roykstovan, de King’s Farmerhouse uit de 11e eeuw. Het is nu een museum. En eveneens St. Olav Church, dat nog de enigste kerk uit de Middeleeuwen is, die nog gebruikt wordt. We rijden terug, tanken de camper vol voor maar € 1,04 per liter en rijden de parkeerplaats bij de haven op, waar de boot aan zal komen. Borrelen en eten fish en chips. Het is weer een heel gedoe om te kunnen vertrekken, een drama. We hadden om 23.30u moeten vertrekken en gaan pas rond 2.00u . Wij, de dames konden er snel op, maar de mannen hebben wel 5.00u in de auto moeten wachten en waren ongeveer de laatsten aan boord.

1 juli Op de Boot

Sjaak heeft het koud van dat lange wachten in de camper. Is pas 2.00u in de hut. Na een warme douche, kruipen we gauw in bed. Rond 9.00u ontbijten, dat bestaat uit een goed ontbijtbuffet met alles erop en eraan. Eveneens koffie, jus, fruit, yoghurt enz. Niks op aan te merken vandaag. We verdoen onze tijd met eten, spelletje, naar buiten, in de hut, drankje e.d. We hebben deze keer wind mee, golven mee, stroom mee, daardoor lijkt het of de boot over het water glijdt, dus weinig van te merken. Nog 1 nachtje slapen en dan…..

Op zee zien we vele noorse stormvogels en Jan v Genten


Jan v Gent

Jan v Gent

2 juli van HIRTSHALS NAAR FLENSBURG ( N54.77373 - E 09.39463)

We staan 1 uur vroeger op, omdat op de boot nog Faeröer tijd is en wij al Denemarken tijd hebben. We genieten nog van een heerlijk ontbijtbuffet en gaan als één van de eersten de boot af rond 9.00u. We volgen de hele route over de E45 en komen in Flensburg, waar we de stelplaats weer nemen voor het Cittipark. Hier nuttigen we samen ons afscheidsdiner bij de Wok. 

3 juli PEIZE                                                                                                                                                                                                                Vandaag rijden we naar Camper vrienden (Thea en Gerard) in Peize, waar we overnachten.

4 juli DORDRECHT                                                                                                                                                                                                        We rijden door naar onze zoon en schoondochter (Jeffry en Toos), waar we bijpraten en in camper overnachten.

5juli OOST-SOUBURG

Rond 10.00u weer thuis. Gelijk doorgereden naar Walraven om een afspraak te maken voor 2 nieuwe voorbanden. Deze zijn finaal kaal gereden, eigenlijk was het onverantwoord om er nog mee naar huis te rijden.

 
E-mailen
Map