Reizen met eigen camper
 reisridders

Ijsland

kaart Ijsland met de ringweg Nr 1

Wetenswaardigheden over IJsland, het land waar we dit jaar heen gaan.

·     Bootreis van 3 dagen, met stop op de Faeröer eilanden.

·     IJsland is een cirkelvormig eiland, waar de ringweg nr. 1 omheen loopt, die zo’n 1339km lang is. Deze is grotendeels  geasfalteerd , waar je 90km p/u mag rijden.

·      Landschappen zijn mooi en zeer gevarieerd: vulkanen/ kraters, maanachtig zwart as en veel lavarotsen, bergen en  kliffen,gletsjers en drijvende                                                 ijsschotsen, fjorden, geisers en heetwaterbronnen, en watervallen.

·       Campings: hiervoor kun je vooraf een campingcard kopen voor €159,-. Deze is te koop op de boot. Hiermee kun je 28 dagen “ kosteloos” kamperen bij 41 aangesloten campings ( vanaf 1 juni). Wel extra bijbetalen voor toeristenbelasting, douche en stroom (vanaf  €7,50). Geen grote verwachtingen hebben van  campings, want is meestal een weide met evt WC en Toiletgebouw.

·       IJslanders zijn erg op zichzelf/ wat terughoudend. Trots op hun land.

·       IJsland is erg duur. Meeste bezienswaardigheden gratis, behalve de meest toeristische. Deze vaak erg duur.

·       Goedkope supermarkten: Kronan en Bonus. Iets duurder is de Netto.

·       Kraanwater is goed drinkbaar.

·       Je kunt overal pinnen, weinig cashgeld nodig.

·       Geen gas te krijgen, dus zorg voor volle gasflessen.

·       Tijdverschil: 2 uur vroeger in IJsland .

·       Invoer van weinig drank en voedsel.

2019  Onze  camperreis naar IJsland. 21 mei t/m 04 juli:

21 mei vertrekken wij richting Hirthals, de plaats om op de boot te stappen naar IJsland. We gaan via overnachtingsplaats Weener ( N53.16955 - E 07.36163) in Duitsland. Hier staan we bij de oude haven en wandelen naar de Alt Stad.

Op 22 mei naar Flensburg, via  mooie route binnendoor naar Glȕckstad, waar we met de boot de Elbe oversteken, daarna richting Flensburg.      Hier staan we op de parkeerplaats van City Park (N 54.77373 -               E 09.39463), een groot winkelcentrum. Hier ontmoeten we onze vrienden Cock en Miep, waarmee we de reis door IJsland gaan maken. ’s Avond grote consternatie, want de kluis van Cock met paspoorten e.d. gaat niet meer open. 23 mei Sjaak en Cock op pad om iets te vinden om de kluis te openen.

Na ruim een uur komen ze terug en ja hoor, hiep, hiep, de kluis is open.  We rijden vandaag tot Arhus ( N 56.13920 - E 10.21187), stelplaats op groot parkeerplaats bij haven.  Een man waarschuwt ons op een fiets, dat we hier niet mogen staan, terwijl het in het Acsiboek staat en er meer camperaars zijn, die blijven staan, dus wij ook.

24 mei worden we om 6.00 uur gewekt door tankauto en egaliseren van terrein door tractoren. Daarom al vroeg op pad richting Hirthals.  Na enkele camperplekken te hebben bekeken, vinden we de autocamperplaats  ( N 57.57643 - E 09.98480)( in de buurt van de haven de beste) ook vw de harde wind). We gaan Hirtshals in, waar een natuurfeest is met allerlei producten.

Vissershaven Hirtshals

25 mei: Na het tanken van diesel en legen van vuilwatertank en WC,  rijden we rond 11.00 uur naar de haven. Rond 12.00u krijgen we kaartjes  voor bus en kamer/ hut. De bus brengt ons (dames) naar de boot, waar we onze kamer 5013 al in kunnen. De heren zijn heel wat later, zelfs één van de laatsten, die aan boord rijden.

de Ferry Norrona

in de rij voor aan boord

We vertrekken om 16.00u met windkracht 5 en aardige deining. Gelukkig heb ik pleisters tegen zeeziekte achter m'n oor geplakt  We hebben een buitenhut, dus zicht op zee. We verdoen onze tijd met wat rondneuzen op de boot, 3x per dag een maaltijd, wat spelletjes, puzzelen, lezen, tv kijken e.d.

vertrek Hirtshals

aan dek ff luchtje scheppen

tijd voor een pint

op zee windkrachtje 4

• 27 mei Torhavn

diaserie Torshaven

De derde dag worden we al vroeg gewekt ( 6uur) vw. het aanmeren in Tórshavn op Faeröer eilanden. Na het ontbijt een heerlijke verfrissende wandeling gemaakt door het oude gedeelte van Tórshavn, een fotogenieke plaats. Later in de middag worden de golven heftiger en ik misselijker. Daarom op bed gaan liggen en zeeziekte pillen ingenomen (ondanks mijn pleister, die 3 dagen moet helpen) en niet meer uit mijn bed gekomen. Met wat crackers en krentenbollen, die ik bij me had en nog een zeeziektepil ben ik de nacht doorgekomen.

Bootreis naar IJsland. Hier is niet alles even goed bevallen. Vooral de service viel erg tegen, zijn echt uit op winstbejag. Het eten was niet super, ontbijt de eerste dag was een 1 schamel broodje met weinig beleg, de andere dagen wel een buffet (raar?). Lunch en Diner was warm eten met teveel door gegaard vlees en vaak dezelfde groenten. Alleen bij het ontbijt krijg je koffie, bij lunch en diner drinken kopen. De happy hour is alleen voor bier en cocktails en niet voor een wijntje. Je kan eigenlijk nergens je eigen drank drinken, want is verboden, alhoewel we dit wel gedaan hebben.

onze eerste route in Ijsland    Wij zijn omdat we vast kwamen te zitten voor Hildevagur teruggekeerd naar de rode 1 onze vrienden zijn doorgereden

8 mei naar MÖDRUDALSLEID (GPS N 65.37396 - W 15.88306)  In Ijsland komen we aan in Seydisfjordur

Seydisfjordur

Rond 10.00u kunnen we van de boot af, na een goed ontbijtbuffet Niemand van ons wordt gecontroleerd, zelfs geen paspoorten bekeken, en dat is maar goed ook, want wij waren voorzien van de dagelijkse boodschappen en van heel wat drank.

de 1e waterval die we zien onderweg

en dit was de tweede onderweg naar Egilsstadir

n Eglisstadir rijden we naar supermarkt de Netto voor de nodige boodschappen. We besluiten om de ringweg Nr1 vanaf Egilsstadir rechtsom te gaan rijden. Het weer is redelijk. Omdat het weer redelijk is nemen we een alternatieve route. 18 km na Egilsstadir nemen we de nr 917. De route over wegnr 917, is niet de makkelijkste gravelweg over de Hellisheidi pas. Bij mooi weer fenomenaal uitzicht, maar kan ook zo zijn dat je bij diverse passages over de toppen geen zicht hebt. Ja, wat is wijsheid? Ik zie het niet zo zitten, maar de mannen wel, dus…..  Het is bewolkt, maar er komt steeds meer blauw, dus we gaan er tegenaan. Het eerste deel gaat prima, de gravel valt mee. Tijd om te filmen met de contour en om vogels te spotten. Cock en Miep rijden voorop. We komen bij het bord 12% tot 15% steilte. Beleven minder leuke momenten: Bergen vol sneeuw, temperatuur zakt naar -4ᵒC , gladheid, volop S-bochten, harde wind, geen mogelijkheid om aan de kant te gaan, tot overmaat van ramp slaat de motor af, door de steilte en gladheid komen we maar een kant op en dat is achteruit, slippen, doodenge afgrond, hysterisch van angst van mijn kant  en wil terug, geen mogelijkheid om te keren, Er is nog maar één mogelijkheid en dat is achteruit de berg af Sjaak blijft rustig en rijdt achteruit de S-bochten terug (doodeng) tot er eindelijk een mogelijke uitsparing is om te draaien. Gelukkig lukt het na wat heen en weer steken. Wat ben ik blij!!! We proberen via WhatsApp contact te leggen met Cock en Miep. Het lukt niet, ongerustheid hoe het hen is vergaan! Later telefonisch contact, ook zij hebben angstige momenten gehad, vw sneeuw over de weg weinig zicht op de weg. Wat waren we blij !!!

onderweg naar de pas

het zicht onderweg

het weer werd steeds slechter

de weg werd slechter en slechter

weg over de pas

Dus…opgepast bij deze pas!! Let goed op het weer, of vraag het na. We rijden terug naar de nr 1 en naar de camping van Mödrudalsleid, hiervan de laatste 8km de Rjukandafoss waterval gravel. Onderweg naar Modrudalsleid komen we nog langs een mooie waterval

de receptie van de camping

Wat een vreselijk avontuur was dit, en dat op de eerste dag. DIT IS IJSLAND Dit is de eerste camping van de campingcard. Tax overal 333 kronen. Elektrisch extra kost je nog eens € 12,-. Belachelijk duur, dus geen stroom. Ook hier begint het te sneeuwen. ’s Avonds alles wit, later water uit het putje van de afvoer ( waarschijnlijk bevroren), voor het slapen kachel uit, andere ochtend al het water weg ( vannacht ongeveer -5 ᵒC), ook al hadden we rond 5.00u boiler en rond 7.00u de kachel aangezet.

camping? Modrudalsleid

29 mei STÖDVARFJÖRDUR (N 64.83243 - W 13.86170)

Op aanraden van campingeigenaar de weg terug genomen, om eerst langs de zuidkant van IJsland te rijden v.w het koude weer in het noorden. Ook wij hoefden daar niet lang over na te denken, dus zo gezegd, zo gedaan. Onderweg komen we langs een prachtige waterval (Rjukandafoss), die we bekijken. We rijden over de ringweg nr 1, terug naar Egilsstadir over een prachtige route tussen de bergen door met een tunnel van 6km en daarna langs de kust naar Stödvarfjördur. We staan hier op een kleine camping, alweer van de campingcard. Hier is de stroom € 6,-, waar we deze keer toch maar gebruik van maken. Campings in IJsland zijn merendeels weitjes met af en toe douche en WC, dus niks bijzonders. De temperatuur is hier ’s middags 8ᵒC, met zon en wolken. We lopen met z’n tweetjes naar het dorpje, met vissershaventje en kerkje. We nuttigen met z’n viertjes koffie en ons dagelijks drankje erna en gaan dan ieder zijn weg.

onderweg naar Stodvarfjordur

kerkje van Stodvarfjordur

haventje van Stodvarfjordur

30 mei HÖFFN/  JÖKULSARLON (N 64.04324 - W 16.18302)

De route vandaag is fenomenaal. Een hele mooie kustroute met bergen, sneeuwtoppen, zee, prachtige uitzichten enz. Je blijft plaatjes schieten. We komen langs het vissersplaatsje Djūpivogur met langs de haven oude gebouwen uit 1800/1900.  Rond 15.00u komen we in Höffn aan. De camping gaat pas om 17.00u open en je mag de camping niet op voor die tijd.

onderweg

Djupivogur

onderweg naar het gletsjermeer

schitterende route naar het gletsjermeer

Na koffie gedronken te hebben, besluiten we door te rijden naar gletsjermeer Jökulsarlon, zo’n 80 km verder. Deze route is werkelijk prachtig langs vele gletsjers. Dit zijn de “vingers” van gletsjer Vatnajökull, de op één na grootste gletsjer van de wereld, en de grootste van IJsland. Hij beslaat een oppervlakte van 8400 vierkante km en heeft een gemiddelde dikte van 400m. Nu we dit besluit genomen hebben om verder te rijden, maken we weinig stops. Wel gaan we nog een weg op naar een gletsjer, die je echter alleen per voet kan bereiken (geen tijd voor), dus draaien we weer om. Rond half 6 komen we bij het gletsjermeer aan. We kijken onze ogen uit. Wat een ijsschotsen drijven hier over het meer!! Ongelooflijk, tranen in mijn ogen, zo mooi! Eveneens zien we hier veel eidereenden tussen de ijsschotsen zwemmen.

• gletsjer blauw
  • kaartje met route naar Hoffn
  • gletsjer
  • gletsjermeer5
  • gletsjermeer6
  • gletsjertong
  • 31 mei met amfibi voertuig.
  • op het gletsjermeer
  • groepsleider met ijssculptuur.

diaserie gletsjermeer

Dat is natuurlijk vele plaatjes schieten. We mogen niet op de parkeerplaats overnachten, dus rijden we over de brug naar de zeekant waar meerdere campers staan. Ook hier zijn ijsschotsen te zien, die de Atlantische Oceaan in drijven. Aan de overkant zien we ook zeehonden op het strand en liggen ijs-sculpturen voor onze voeten. Super mooi allemaal. Het is hier geen straf om te mogen staan en te overnachten. We reserveren voor morgen een tour met een amfibie voertuig, die door en langs de ijsschotsen gaat.

31 mei SKAFTAFELL (N 64.01638 - W 16.96639)

Saftafellsjökul

Vannacht geregend en dat blijkt een goede invloed op de ijsschotsen te hebben, ze worden daardoor blauwer van kleur en dat zien we ook. Het regent nog wat en is koud vanochtend, zo’n 3ᵒC. We doen rustig aan om al dat moois nog een keer te fotograferen. Eerst aan zeekant, waar we tevens de ijskristallen op de foto te nemen. Daarna gaan we naar het meer, waar we weer heel andere ijsschotsen zien dan gisteren. De blauwe kleur is echt schitterend om te zien. Om 11.50u hebben we de amfibie tour, waar we samen met 19 Fransen op zitten. We varen langs de verschillende ijsschotsen in de buurt en hebben zo een goed zicht op elke ijsschots, de ene groot, de ander kleiner, de ene heel blauw en de ander meer wit. We liggen helaas ook een poos stil om alles, in het Engels voor ons en in het Frans voor de groep, uit te leggen. Ook pakt hij een ijs-sculptuur uit het water om te bekijken en van te proeven. Wij vinden het een beetje zonde van de tijd en geld (€ 86,- voor 2 personen). We hadden verwacht, dat hij onderaan de gletsjer zou varen. Helaas……gauw verdiend dus.

Na de lunch rijden we verder, willen naar het volgende gletsjermeer de Fjallsarlon, dat ik ondanks het grote bord toch mis. Weinig plaats om te keren en het regent, dus vergeten we dit maar even. Jammer, maar helaas. Hoe dichter we bij Skaftafell komen, hoe lichter en zelfs zonniger het wordt. Voordien slaan we nog af naar de voet van een gletsjer. Hele slechte gravel weg, zodat we de laatste km lopen. Hier weer een meer met ijsschotsen, maar nu in zwart / wit. Als we wat hoger klimmen, zien we de gletsjertong nog beter. Prachtig plaatje! Daarna rijden we naar de mooie camping Skaftafell, waar we 2 dagen blijven. Het is nu heerlijk weer, zo’n 12ᵒC met zon. De keuze om nu links de ringweg te nemen heeft positief uitgepakt.

De volgende dag , (weer zonnig) maken we vrij voor verschillendewandelingen. Miep kan alleen een wandeling maken met weinig hoogteverschil vw een zware  operatie. Vandaar ’s morgens de wandeling naar een gletsjertong in de buurt , een makkelijk pad met wat bloemetjes en vogels onderweg. We lopen tot de voet van de Saftafellsjökul gletsjer, deze is weer zwart/ wit. Terug voor de lunch en daarna met z’n drieën naar de Hondafoss ( 1uur), goed pad maar flink bergopwaarts. Daarna verder doorlopen naar de Svartifoss, die zich over een muur van basalt zuilen stort, lijkend op orgelpijpen. Deze waterval wordt ook wel de zwarte waterval genoemd.

Fotoserie van onze wandeling naar waterval en gletsjer

Sjaak en ik lopen verder naar de Sjonarnypa, een pad over de Austurheidi, een vrij vlakke , stenige heuveltop met het mooiste uitzicht over de gletsjer en over de hoogste berg van IJsland van 2119m, de Hvannadalshnūkur. Onderweg zien we twee sneeuwhoenders, mooi wit, waarvan we er één op 2 meter kunnen benaderen en fotograferen. Prachtig allemaal!! Daarna weer terug naar de camping over een vrij steil pad tussen berkenstruiken. Moe en voldaan komen we rond 16.20u op de camping, waar Miep voor een heerlijk kopje koffie zorgt. Na een heerlijke warme douche zijn we weer fit.