Reizen met eigen camper

onze Camper

onze camper

Rondreis door Toscane en naar Rome: 16-05-’09 – 05-07-’09

Wij, de ReisRidders, zijn weer voor een aantal weken vertrokken. Nu eens niet naar een ander continent, maar de reis gaat door EuropaWe zijn richting Italië (Toscane) gereden.

Jullie kunnen ons via onze  mailadressen of via mobiel bereiken.

Een kort Reisverslag:

Na een overnachting in Gross Karlbach (Pfalz) bij Brigitte (kennis) in Duitsland, zijn we richting Chiemsee (bij München) gegaan.

stelplaats Chiemsee

Chiemsee

Hier hebben we de Satelliet Antenne, een mobisat BAS 60 vlakantenne van de firma Kathrein laten vernieuwen, want bleek kapot te zijn gegaan door de hagel in Canada. We kunnen dus evt. TV kijken, alhoewel we dat zelden doen.
Van daaruit zijn we richting
 Natterer See vlakbij Innsbruck gereden, waar we toevallig kwamen, omdat een andere Camping gesloten was, die we hadden uitgezocht. Midden in Innsbruck hield de GPS ermee op, dus dat was ff balen. Gelukkig heeft Sjaak zijn mond bij zich en d.m.v vragen, kwamen we op deze prachtige Camping terecht.

Camping Natterrer See

Natterrer See

De camping aan de Natterersee kunnen we van harte aanbevelen. (zie de link)

De derde dag gaat het richting Garda Meer één van de bekendste meren van Italie en een ideale tussenstop richting het zuiden.

Gardameer Garda Meer

Hier staan we op Camping “Butterfly” (mijn lievelingsdiertje) in Peschiera, waar we 7 dagen blijven.  Een prachtige Camping gelijk aan het Meer, met in de buurt een keienstrand en een zandstrandje en ontzettend heet weer de hele week 33°C. (niet bij inbegrepen)

Van daaruit tripjes op de fiets gedaan naar

Sirmione Sirmione

Lazise

Lazise Lazise

Bardoline Bardoline

Garda Garda

Prachtige plekjes aan het Meer om van te genieten. Het is niet zo fietsen als bij ons. Er zijn maar weinig fietspaden en je moet oppassen op de weg, dat je naden niet uit je broek gereden worden, want Italianen hebben altijd haast en geen geduld. Ook nog enkele wandelingen gemaakt en natuurlijk naar het strand geweest, elke morgen zo’n 2 uur. Het was daarna niet meer uit te houden en dat hebben wij niet vaak. Dan maar weer op de fiets om een beetje wind te vangen. Langs de rivier was het ook erg leuk fietsen en kwam je in een plekje Borghetto,  met 3 Burchten en heel toeristisch. Erg gezellig plaatsje. Met het Hemelvaartweekend was het super druk, elk plekje was bezet, ook langs het Meer. Heel Italië leek wel uitgelopen te zijn.

Borghetto

Dinsdag zijn we dan toch maar richting Toscane gegaan over de Tolweg. We hoorden later, dat die avond een flinke storm en onweer is geweest aan het Gardameer, dus precies op tijd weg.

routekaart Italie

Als eerste gaan we naar Florence, door de Italianen Firenze genoemd, is een echte studentenstad.

uitzicht over Florence

We staan op Camping “Michelangelo”, boven op een heuvel  met uitzicht over de stad.

Even verderop  Piazza Michel Angelo met Meneer in eigen formaat als beeld.

We bezoeken de stad lopend en met de fiets.

Dag 1:
Een kwartier lopen en je bent aan het begin van het centrum, super zo’n camping. Ja, en dan alle prachtige bezienswaardigheden zoals:  Church of Santa Croce, In Florence wacht je in elke straat en om elke hoek een nieuwe bezienswaardigheid.
Palezzo Vechio,(stadhuis),  Uffizi Gallery  , Ponte Vechio,
een brug waar een winkelstraat op gebouwd is, en  Pitti Palace.
Wat een oudheid en wat een bouwwerken en dan alle beelden, niet te vergeten. Wij vinden het echt geweldig!  Ook heel toeristisch, hele bussen met groepen en voorop de gids met een vlaggetje of id.

Dag 2:
Op de fiets, eerst naar de Dom, waar we in de Kathedraal hebben gekeken, maar dat viel een beetje tegen. Eveneens op de fiets wat verder gelegen bezienswaardigheden bekeken, zoals naar de Medici  Chapels en Church of Santa Maria Novella vlakbij het treinstation en naar  Palazzo Strozzi enz., want elk gebouw is de moeite waard om te bekijken.

’s Middags gaan we naar het Palazzo degli Uffizi. Het is een paleis in Florence, waarin een van de belangrijkste kunstmusea ter wereld is gevestigd. Het paleis is gelegen naast hetPalazzo Vecchio We gaan aan het eind van de middag omdat er geen rij voor de ingang meer stond. We hebben maar 1 uur de tijd om alles te bezichtigen, maar niemand voor je neus.

De juiste tijd om de schilderkunst van Michel Angelo, Bacchus, Botticelli e.d. en eveneens werken van Rembrandt  van Rijn te bekijken. Het was de moeite waard om al die prachtige kunst te aanschouwen. Nooit gedacht dat we nog eens cultuurgek zouden worden. Alles in dat gebouw is Kunst, want zelfs de plafonds zijn een kunstwerk. We hebben er heel erg van genoten, en de tijd was precies voldoende, want op den duur raak je het toch beu. We wilden ook nog een deel van de avond in de stad blijven, maar het begon flink te waaien en het werd een stuk kouder, dus zijn we maar terug naar de Camping gegaan.

Dag 3:
Gefietst langs de  Rivier Arno, in beide richtingen. Daarna  de Dom op, waar we 463 treden
moesten beklimmen, maar waarna we volop konden genieten van het prachtig uitzicht. Later in de  Santa  Croce geweest, een fraaie kerk met graven van beroemde Toscanen, als Michel Angelo, Galilei e.a. en met fresco’s en kapellen en kleine musea met schilderwerken. Ook weer erg de moeite waard. Florence is echt een prachtige stad met veel Kunst, waar je echt van kan genieten

• DSCF8844
  • DSCF8734
  • DSCF8737

Diaserie Florence

Na Florence gaan we richting Siena, maar eerst rijden we naar wat dorpjes onderweg zoals Greve en Castelina in Chianti ( de wijnstreek)

en niet te vergeten San Gimignano met de mooie torens, nog 13 van de 70 torens staan er. Het is een echt middeleeuws stadje midden in de wijnstreek. Het is hier weer zo toeristisch, dat er voor Campers maar weinig P-plaatsen zijn, zodat we terecht komen bij een Camperstelplaats.

We kunnen er parkeren of overnachten. Dat laatste maar gedaan, zodat we rustig het plekje kunnen bekijken. Gelukkig brengen ze ons naar het stadje met de shuttle bus.

Daarom 1 dag later in Siena, maar dat maakt niet uit voor “vrije”reizigers, die niet op tijd thuis moeten zijn. We staan daar op een stadscamping,zodat we op de fiets Siena kunnen bezichtigen.

stadscamping

Siena is gebouwd op drie heuvels en is een bijzonder lief stadje en is grotendeels autovrij.

Siena heeft een geweldige  Dom, met een  kolossale kathedraal , een schatkamer van beeldhouwkunst en schilderijen. Je zou er van onder de indruk raken en je kan er wel uren in rond kijken. Eveneens met prachtige vloerpanelen en een kansel uit hout bewerkt is een meesterwerk. Ook  het Piazza del  Campo is leuk en het centrum van het publieke leven, waar iedereen zit en hangt. Hier worden 2x per jaar de beroemde paardenrace gehouden, helaas is die pas 2 Juli. Het plein heeft de vorm van een schelp en is opgedeeld in negen vlakken, een herinnering aan de Raad van Negen, die de stad in de dertiende eeuw regeerde.

Pizza del Campo

• DSCF9199
  • DSCF9232

Dia serie Siena

Vandaag 31 mei worden we wakker van de regen, die zachtjes op ons dak neerdaalt.
Het is nu 09.30 uur en de regen heeft plaats gemaakt voor de zon, alhoewel het nog tamelijk bewolkt is.
We gaan zo weer op de fiets naar de stad (Siena), voordat we richting Rome gaan.                     Het weer is wat wisselvallig, nou ja “wat"…… Gelukkig komen we droog aan op de fiets, maar er zijn heel wat dreigende luchten, alleen is er nog weinig uitgekomen,  totdat............We na een bezoek aan het  Baptisterium (want we hadden een kaart gekocht voor 5 bezienswaardigheden, vanwaar dit er ÉÉN is), een verschrikkelijke plensbui op ons kop krijgen. Gelukkig kunnen we schuilen in een portiekje, en staan daar tegen de muur gekluisterd om niet nat te worden, en die houding moeten we ruim een kwartier volhouden.

We zijn daarna in het  Museum gevlucht, want de “Kunst” moet je proeven, ook kon je daar naar boven voor een prachtig uitzicht over de stad.
Ondanks dat het somber weer blijft, hebben we alle bezienswaardigheden bekeken en zijn daarna weer richting Camping gegaan, waar we aan het eind van de middag toch droog aankomen.

De volgende rit gaat naar het Meer van Trasimeno,  waar we 2 nachten blijven.

Onderweg Arezzo  bezocht in de regen, en verder gereden over een mooie bochtige weg, waar nu de uitzichten ook somber zijn v.w. het weer. We kunnen wel een super plekje aan het Meer veroveren        maar ik ben de rest van de dag niet uit de Camper geweest v.w. de regen.  Het is echt Zeeuws klimaatje met regen en een flinke wind. De volgende dag ziet het er veel zonniger uit met nog wel een flinke wind, dus op de fiets naar Castiglione de Lago geweest, bovenop een heuvel gebouwd en ommuurd met een fort en poorten. Weer zo’n leuk plekje met een pracht van een Kathedraal . Daarna op de Camping nog wat van de zon genoten.

Daarna gaan we Toscane verlaten, nadat we Assissi hebben bezocht. Ook weer zo’n Burchtstadje, wat je gezien moet hebben. Fascinerend is wel de  Francesco Kathedraal met de Tombe.

Assissi is een stadje met nauwe steile steegjes en veel te zien

Assissi is een stadje met nauwe steile steegjes en veel te zien.

Assissi Assissi

Assissi

Francesco Kathedraal Francesco Kathedraal

Francesco Kathedraal

Basilic v st Franciscus

Van Assissi gaat onze reis verder naar Rome

camping Happy Village camping Happy Village

We verblijven  op Camping “Happy Village”,  zo dicht mogelijk bij de stad Vanaf de Camping rijdt een gratis Shuttle, die je naar Prima Porta station brengt en van daaruit is het nog 18 min treinen

Dit hebben we dus 4 dagen gedaan en toen waren onze ogen moe en zat onze hardeschijf vol cultuur en kon er niks meer bij

ROME

Rome is de hoofdstad van Italië en tevens hoofdstad van de regio Lazio en de provincie Rome. De stad Rome heeft ca. 2,7 miljoen inwoners, het inwonertal van de metropoolregio bedraagt 3,7 miljoen. Het is de grootste stad van Italië.

Rome is ook de zetel van de paus, die het gezag voert over de dwergstaat Vaticaanstad, een enclave  binnen de stad Rome.

Rome is oorspronkelijk gebouwd op zeven heuvels, maar strekt zich inmiddels uit tot aan de Tyreense zee. Het historische stadscentrum bevindt zich op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Bekende bezienswaardigheden zijn het Colosseum, het Forum Romanum, het Pantheon, de Sint-Pietersbasiliek, de Trevifontein en het Monument van Victor Emanuel II

uitzicht va st Pieters Basiliek

ROME is echt magnifiek en heel de stad lijkt wel een Openluchtmuseum. Je weet niet wat je ziet, het is zo fascinerend en overweldigend.  Het is met geen pen te beschrijven.

uitzicht vanaf st Pieters B asiliek

st Pieters plein st Pieters plein

Wat je daar ziet aan Kerken en Kathedralen met een geweldig interieur, Beelden, Kunst en Bouwwerken en de vele Piazza’s………………, dat moet je met eigen ogen gezien hebben.

De bekendste gebouwen, die we bezoeken deze dag zijn het Colosseum en Pantheon. Als je daarin staat en je kijkt om je heen, snap je niet hoe ze het zo allemaal hebben kunnen bouwen.

De volgende dag hebben we het Vaticaan bezocht en op het st Pietersplein in de rij gestaan om de grote St. Pieter Kathedraal binnen te mogen. Wat je daarin ziet en de grootte ervan, neemt als je zou willen een hele middag in beslag. Je zou er zelfs een hele dag in door kunnen brengen. Ongelooflijk wat een Pracht en Praal aan Beelden en Schilderijen en Fresco’s en Kapellen, met overal om je heen muur- en koepelschilderingen. Je wordt er echt stil van

st Pieters Basiliek st Pieters Basiliek

Ons tempo ligt wat hoger, zodat we ook nog de Tombes van de Pausen kunnen bekijken en bovenop de Koepel hebben gestaan na eerst een lift te hebben genomen en daarna nog zo’n 350 treden hebben moeten beklimmen. Van hieruit heb je een prachtig gezicht op het St. Pietersplein en over de stad.

Ook nog een wandeling langs de Rivier gemaakt met zijn prachtige Bruggen en toen hadden we er voor die dag weer ff genoeg van.

De volgende dag hebben we alle dingen, die we nog niet op ons stadsplan hadden geschrapt, bekeken. We hebben het gemak van de Metro ter hand genomen en zijn zoals Mollen van het een naar het ander onder de grond gereden. Bekendste de Fontana di Trevi en de prachtige Kathedralen van Santa Maria Maggiore en San Giovanni. Zodoende hebben we zo goed als alle bezienswaardigheden, zeker de bekendste, bekeken.

• Diaserie Rome
  • Colosseum binnen
  • Colosseum bogen

Diaserie Rome

De laatste dag doen we rustig aan, want ik wil wassen. Laat het nu net ’s morgens regenen.
’s Middags gaan we naar het mooie Park “Villa Borghese” en het is weer erg warm.

Een beetje GELUK moet je hebben!!!

Om wat uit te rusten van al die Cultuur, die we hebben opgesnoven, hebben we na 4 dagen Rome een plekje gevonden aan Lago Bracciano, zo’n 30 km van Rome, waar we in de zon weer wat kunnen bijkleuren en de voorraadkast kunnen bijvullen.

Daarna door naar het schiereiland bij Orbetella, waar we een fikse fietstocht van 50 km hebben gereden met regelmatig helling trekken.

Porte Santo Stefano Porte Santo Stefano

De volgende dag is dat goed te merken, want we komen moe uit bed en hebben ons daarom maar laten verbannen naar Elba om te kijken, of we nog wat van Napoleon tegen zullen komen.

Elba

verscheping naar Elba

Elba is een eiland nabij Livorno, Italië. Het is het grootste eiland van de Toscaanse Archipel en na Sicilië en Sardinië het derde eiland van Italië. De hoofdstad is Portoferraio waar bijna de helft van de bevolking woont Het eiland is bereikbaar vanuit Piombino, van waaruit meerdere malen per dag veerboten varen naar Portoferraio. We schepen 's morgens in bij Piombino op de "Moby Lys". Het is 1 uur varen en een retourtje kostte Euro 126,- voor een retourtje wel te verstaan. Informeer tijdig naar de prijzen want in het weekend is het duurder dan door de week. We blijven 5 dagen op het eiland. Elba is een mooi en zeer heuvelachtig eiland met prachtige baaitjes, kleine stranden, woeste krijtrotsen, leuke dorpjes, heerlijke badplaatsen, vele  s-bochten en super weer, elke dag rond de 30C. Elba is vooral bekend geworden toen Napoleon ernaartoe verbannen werd in 1814.

bocht van Lacona bocht van Lacona

Wilma kajakken op de kiezels
strandwandeling
bij het zwembad
kajakken op zee

Ons eerste verblijf was op "Camping Lacona'"  waar een keieinstrandje en een zandstrandje zich op loopafstand bevinden. We konden gratis gebruik maken van een kajak waar we dan ook goed gebruik van hebben gemaakt. We gaan elke dag pas half de middag naar het strand , omdat het anders veel te warm was. Daarna gaan we nog ff naar het zwembad.

We ondernemen ook nog een fietstocht op een ochtend naar Porto Azurro, wat goed gaat. Er zitten wel enkele hellingen in, maar die zijn goed te doen. Het is een badplaatsje aan de oostkust.

Porto Azurro

uitzicht tijdens fietstocht uitzicht tijdens fietstocht

op de fiets naar Porto Azuro op de fiets naar Porto Azuro

Porto Azuro Porto Azuro

Porto Azuro

Wanneer we naar onze tweede camping gaan, in de buurt van Portoferraio, maken we gelijk een autotoer rond het eiland. Een prachtige rit, erg de moeite waard.

tijdens rondrit eiland

uitzichten tijdens rondrit

In Acquaviva, waar we overnachten is een strandje waar gesnorkeld kan worden

Met de Camper bezoeken we de volgende dag de Villa Napoleon bij San Martino, zodoende hebben we dezelfde weg gelopen als Napoleon naar zijn Villa op Elba.  Niet te geloven  hè

Villa Napoleon

weg naar Villa Napoleon

Als laatste bezoekenwe het havenplaatsje Portoferraio op het eiland Elba. Het is een prachtig havenplaatstje met een Fort

Portoferraio

• DSCF0971

Dia serie Pisa

Pisa

Vandaag weer het eiland afgegaan en Pisa bezocht, weer ff wat oudheid bekijken en natuurlijk de scheve Toren, waar de stad zo  beroemd om is met Dom en Kathedraal en Baptisterium. Natuurlijk stond de scheve toren bovenaan ons verlanglijstje, maar de toren maakt onderdeel uit van het schitterende complex aan middeleeuwse gebouwen op het Campo del Miracoli, ofwel het Veld der Wonderen. Waar alle gebouwen trouwens uit het lood staan. Een prachtig plein, samen met al die oude bouwwerken Pisa is een stad in Italië nabij de mond van de rivier Arno in de regio Toscane. Het is tevens hoofdstad van de provincie Pisa. De stad telt ongeveer 89.000 inwoners, Pisano en Pisani

We zijn na het bezoek aan Pisa, gelijk doorgereden naar Lucca. Een plaats in Toscane die je absoluut niet mag overslaan. Het ligt aan de kust van de Ligurische Zee op zo'n 50 km van Florence Het is omgeven door een prachtige en goed bewaarde stadsmuur met 7 poorten. Het is nog steeds super weer en we gaan er heen op de fiets

We zijn eerst naar de bezienswaardigheden in de stad gefietst, zoals  Giacomo Puccini,  San Michel kerk,  Torre Guinigi,  Piazza Amfitheatro,  Basilica di S Frediano, de Dom en  Kathedraal San Marino.

Vanaf daar de dichtstbijzijnde Poort opgezocht om daarna de Muur rond te fietsen (4 km).Wat heerlijk om nu weer de fiets bij te hebben, want het was weer flink heet. Dat is in ieder geval minder vermoeiend dan lopen. Het is er erg gezellig, want er zijn heel wat mensen die fietsen of lopen.Je kan zo gelijk genieten van de mooie uitzichten. Er staan overal bankjes en picknicktafels.

Piazza Amfitheatro

Luca Luca

Luca

San Michel kerk San Michel kerk

Basiliek van San Frediano Basiliek van San Frediano

Rond 2 uur zijn we terug op de camping, springennnn onder de douche en tuffen verder naar...........

verjaardags etentje verjaardags etentje

Viareggio op camping “Viareggio”. ’s Avonds na het eten verkennen we nog ff de grandioze boulevard.
We weten niet wat we zien, wat een stranden (meeste privé, wat Sjaak ergerlijk vindt), wat een jachten en motorkruisers! Daar is St. Tropez nog niks bij.  Het is echt een grote, wat mondaine badplaats, maar wel erg gezellig.
We blijven hier 5 nachten, fietsen zo’n 13 km boulevard af en nog steeds zijn er privéstranden. Je ziet alleen maar parasols in allerlei kleuren, als je over het strand  kijkt. Ook een keer een eind over het strand gelopen, wat heerlijk was. Elke middag van 14.30u–17.30u kon je ons op het strand zien, want het weer bleef fantastisch (30°C). 20 juni hebben we ’s avonds ‘n heerlijke visschotel gegeten met kreeft, en langoustines en allerlei vis, ter ere van Sjaak ‘s  63e verjaardag. Nou het was genieten op allerlei fronten. ‘s Nachts werden we echter wakker gehouden door regen en onweersbuien, al viel het bij ons nog wel mee. We hoorden, dat het op sommige plekken flink gespookt had.

kust Viareggio

We zijn daarna naar Deiva Marina  gereden v.w. een bezoek aan Cinque Terre, waar we zijn geweest. We worden met een bus naar het station gebracht, waar we de trein pakken voor een rit van ruim een half uur met een prachtig uitzicht naar buiten (van de ene tunnel in de andere tunnel.)

Viareggio 1
Viareggio 2
Viareggio 3
Viareggio 4
kustlijn Viareggio

Viareggio

De Cinque Terre bestaat uit vijf dorpjes langs de Italiaanse kust vlak bij La Spezia in Ligurië in Italië. Cinque Terre bestaat uit de volgende dorpen: Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore

Prachtige dorpjes met mooie gekleurde huizen en straten, die vaak alleen maar bestaan uit trappen. Onvoorstelbaar……….. je zal er 80 moeten worden en slecht ter been zijn, dan zit je dus echt alleen maar achter de geraniums, of liever gezegd achter de bougainville en oleander, want die bloeien daar bij bossen of beter gezegd bij struiken en bomen.

We zijn met de trein naar de laatste plaats gereden, naar Riomaggiore. Vandaar zijn we via een prachtig pad, (nou ja, soms heel steil en smal,  dan weer alleen maar trappen naar boven of naar beneden) gelopen naar de volgende dorpen, zoals Manarola, Corniglia, Vernazza en Monterosso.

We lopen er 5 uur over. De eerste etappes zijn gemakkelijk, maar de laatste 2 erg zwaar en moeilijk.
De dag begint  met prachtig weer, terwijl ze heel slecht weer afgeven. Rond 12 uur wordt het licht bewolkt, wat wel lekker is. Later wordt het weer zonnig, maar tot overmaat van ramp komt het slechte weer toch nog, want als we de finish in zicht hebben, krijgen we een bui regen/ hagel en onweer op ons koppie. Maar ondanks dit, was het een SUPER dag en hebben we alweer met volle teugen van al het moois genoten.
Aju, we gaan zo slapen, want dat zullen we wel kunnen na zo’n sportieve dag.

• 23Vernazza
  • 13Manarola
  • 14Manarola

Dia serie Cinque Terre

Via Albenga komen we in San Remo, wat bekend staat om de vele bloemen en palmbomen in Parken en Parkjes langs de zeestrook.

San Remo

We rijden richting Frankrijk via Menton en bovenlangs Monaco en Nice naar Cagnes sur Mer

San Remo naar Monaco
onder ons ligt Monaco
Nice

In Cagnes sur Mer  overnachten we enkele dagen op een camping en brengen een bezoek aan onze zoon Mischa en zijn vriendin Alexandra in Vence Ze verblijven daar in een huis van haar vader.

Na enkele dagen gaat de reis weer verder richting Nederland via de Route Napoleon en Canyon du Verdon. Het is werkelijk een prachtige route

route Napoleon

Canyon du Verdon

Op onze thuisreis brengen we ook nog een bezoek aan Hans en Marijke in Fontaine de Vaucluse, waar we ook enkele dagen op een camping verblijven

Bij Hans en Marijke in Fontaine de Vaucluse

Daarna echt naar huis waar we op 5 juli 2009 weer veilig aankomen na een prachtige vakantie met heel veel cultuur en mooie plaatsjes