Reizen met eigen camper
 reisridders

Denemarken

Denemarken, is een land in Scandinavie in het noorden van Europa. Denemarken vormt samen met Groenland en de Faeröer het Koninkrijk Denemarken. Het is het meest zuidelijk gelegen land van de Noordse landen en ligt ten zuiden van Noorwegen en ten zuidwesten van Zweden, waarmee het door een brug verbonden is. Ten zuiden van de enige landgrens die het land rijk is, ligt Duitsland. Het land grenst daarnaast aan de Oostzee en Noordzee. De hoofdstad van Denemarken is Kopenhagen

Woensdag 7 mei 2014.

We zijn weer op weg met de camper om een toer van bijna 3 maanden door Denemarken en vooral door Noorwegen te maken.

Na een stop in Almelo en een stop van twee nachten in Lubeck,  een prachtige  Hanzestad,  die we op de fiets bekeken hebben, gaat het verder naar Denemarken.

GPS N52.36006 E06.65673

• DSC00431
  • DSC00439

Diaserie Lubeck

Op 10 mei gaan we de grens over naar Denemarken.

We beginnen in Jutland.

Jutland is het enige deel van Denemarken,  dat geen eiland is. Het is in het zuiden verbonden met Duitsland.

De populairste attractie van zuid en midden Jutland is Legoland,  wat ook ons doel is.

Maar eerst gaat de reis langs mooie plaatsen,  zoals: Sonderborg op het eilandje Als. Een plaats aan een haven met prachtige gekleurde huizen en een groot Kasteel op de achtergrond.  Eveneens met gezellige winkelstraten.route zuid Jutland

Sonderborg

Haderslev,  eveneens aan een jachthaven, maar dat is voor een land rondom het water vrij normaalWe willen de grote Domkerk bekijken, maar daar is een bruiloft bezig, dus liever geen toeristen.We zien wel op het Tarvetplein verschillende vakwerkhuizen,  die altijd mooi zijn om te zien.Alle bezichtigingen gaan tussen de buien door,  waarmee we boffen, als je van boffen kan spreken.Maar goed, ondanks het minder mooie weer zijn we toch leuk in beweging. Thuis zit je ook maar binnen op de bank.

Kolding, de volgende plaats, waar we overnachten aan alweer een jachthaven en die we de volgende dag bekijken.Het is zondag,  dus zo rustig, dat je er in je blote k zou kunnen lopen.

We lopen rond een groots kasteel, nl het Koldingshus en langs het meer, waar we vogels met strikjes op hun kop zien.In het dorp valt er weinig te beleven, zoals bij ons met de zondagsrust

Frederica Frederica

Frederica is de volgende plaats, een vestingstad.

Het landsoldatenmonument bij de Prinsenpoort herinnert aan het Sleeswijkconflict,  een strijd tussen de Denen en de Pruisen.

We lopen over de stadsmuren/ graswallen om deze bezienswaardigheden te bekijken.

In de stad, zowel historische als moderne huizen.

We beslissen de volgende dag met een straal zon en betere weervoorspellingen volgens de campingeigenaar om naar Legoland te gaan.

Lego, geliefd bij elk kind uit de hele wereld, uitgevonden rond 1930 Door Olie Kir Christenen. Hoe dichter we in de buurt komen, hoe donkerder het wordt. Om ons heen zien we niks anders dan donkere wolken..Toch zetten we door en houden de moed erin, gewapend met paraplu gaan we het Park in. Kosten omgerekend €40,_ per persoon. Als je bij de ingang bent, zie je allerlei figuren, gemaakt van legoblokjes en in het Park is een heel miniland.

Je ziet verbazingwekkend gedetailleerde steden en beroemde bezienswaardigheden, helemaal opgebouwd uit Lego steentjes.Echt super mooi!!! We zien zelfs Amsterdam met zijn grachten en een achtergrond muziekje erbij. We overnachten 12 km buiten Frederica op een camping

Legoland Legoland

We rijden rond in de Legotrein en zien, dat het Park niet heel erg groot is.

Er is een fantasiezone,  miniatuurbootjes voor een reis rond de wereld, een piratenzone,  draaimolens, een jungletocht en een adventure land met Xtreme Racers en achtbanen,  waar Sjaak zich nog even uit kan leven.

We krijgen regelmatig buien op ons kop, maar dat mag de pret niet drukken,  want kunnen we ff eten, of een stop maken.Het voordeel van dit petweer is, dat het lekker rustig is en er geen wachttijden zijn. Er zijn maar weinig gekken, zoals wij die op pad zijn.En zijn wel van die gekken, maar die zijn er ook op aangekleed met volledige regenpak aan.

Ondanks het weer, hebben we toch genoten van dit staaltje ' kunst ', want dat is het. Zo'n 150 miljoen steentjes zijn erin verwerkt, heb ik eens gehoord.Na deze vermoeiende dag, hebben we een slaapplaats gevonden op een camping in Jelling, niet ver van Legoland.

De camping wordt gerund door Nederlanders.

Jelling is beroemd vanwege de twee oude grafheuvels en de twee runenstenen.

Deze staan bij de Jelling kerk, gebouwd in 1100.Een mooie witte Kerk met heel verzorgde graven erom heen. Deze begraafplaats wordt constant onderhouden en zijn voorzien van stenen met tuintjes erom heen en voorzien van kleine boompjes, die met de hand worden geknipt.

Jelling is de standplaats geweest van de oude Viking Gorm uit de 10e eeuw. Er wordt jaarlijks een Vikingfestival gehouden. Als we langs het Farupmeer rijden, ligt er een Vikingschip voor rondvaarten.

• 01 route zuid jutland
  • 6b) Kolding

Diaserie Zuid Jutland

Legoland

We gaan het volgende eiland verkennen, nl het eiland Funen

Funen is met Jutland verbonden d.m.v. een brug. Vanuit Kopenhagen is er een regelmatige treindienst. De belangrijkste snelweg is de E20,  die loopt van Oost naar west, evenals de spoorlijn.

We rijden eerst naar het zuiden. We gaan via Assens naar Faaborg. Assens ligt aan de Store Baelt en de bekendste inwoner staat als standbeeld op de haven, nl Peter Willemoes, een oorlogsheld. Ook zijn geboortehuis is te zien en is nu museum

In Faaborg vinden we een plaats aan de jachthaven,  waar we kunnen overnachten.

We bezoeken het schilderachtige plaatsje met kasseien en veel vakwerkhuizen.

We lopen een stadswandeling en komen langs vele  bezienswaardigheden.

De huizen zijn er zeer verschillend, de ene straat met grote koopmanshuizen en de andere straat met kleine werkmanshuisjes, gekleurde of vakwerkhuizen en daartussen zijn er ook winkelstraten. Het is wel een van de mooiste plaatsjes, die we gezien hebben.

Brug naar eiland Funen

Faaborg

Egeskov Slot

Via Svendborg, gaat het de volgende dag naar het Egeskov Slot.

Dit schitterende kasteel werd halverwege de 16e eeuw gebouwd en is een van de bekendste bezienswaardigheden van Denemarken. Het dankt zijn naam aan het feit dat het kasteel gebouwd werd midden in een vijver op een fundering van eikenbomen.Het park rondom is voorzien van verschillende tuinen en fonteinen. Tevens is er een grote speelgelegenheid voor kinderen.

Ook gaan we dezelfde dag nog naar Odense, de universiteitsstad, die in het midden van Funen ligt. De meest drukke stad.

Hier bekijken we de bezienswaardigheden, zoals  een paar mooie kerken. De Knudskirke heeft een prachtig drieluik met wel 300 uitgesneden figuren. We lopen door vele straten en komen ook nog in een middeleeuws deel, weer met kinderkopjes en kleine huisjes. En natuurlijk gaan we ook op zoek naar het huis van Hans Christian Andersen, waar hij is opgegroeid. De Deense sprookjesschrijver, waarvan een bijzondere collectie in 120 talen is gepubliceerd.

15 mei: Vandaag begint de dag met een bezoek aan het Nyborger Slot. Het is mooi gelegen en Nyborg is een leuke plaats.

En ........de zon is weer aanwezig, dus wat wil een mens nog meer.

• 4a) Faaborg

7e) Odense - Middeleeuws
7f) Odense - Middeleeuws

route Sjaelland

Daarna gaat het over de Storebaeltbrug,  die Funen met Seeland verbindt, na een bouwperiode van 12 jaar.

In 1998 is de brug in gebruik genomen.

Kosten ???  Zo'n €50,_ en je mag verder reizen.

De brug bestaat uit twee bruggen met ertussen een kunstmatig eiland.

We rijden via Naestved,  dat we kort bezoeken richting Vordingborg,  waar we wat verderop overnachten op Orestrandcamping, aan het strand. Nee, het is niet te vergelijken met ons strand, het is slechts een smalle strook.

We pakken voor het eerst de stoelen en genieten van de zon, pakken daarna de fiets en rijden  naar Vordingborg. We rijden door het plaatsje en bekijken het een en ander tijdens ons rondje fietsen. Hier is een kasteel met 9 torens geweest vroeger, helaas is er nog maar een toren overgebleven. Bovenop heb je een mooi uitzicht.

De laatste dagen zijn mooi, maar de nachten koud, we hebben zelfs een extra dekbed nodig.

De volgende dag naar het eiland Mon,  alweer over een brug, maar nu tolvrij. Hier komen we op camping Mons Klint te staan, de duurste camping tot nu toe.We kijken nog bij een basic camping, maar de weg ernaar toe is al zo basic, dat we er niet eens komen, dus gaan we weer maar terug. Onderweg rijden we langs Liselund Slot, waar we door de grote tuin wandelen.

Mons Klint staat bekend om zijn witte kalkrotsen, die uittorenen boven de Oostzee.

De kliffen zijn zo'n 70 miljoen jaar oud en gevormd uit kalkhoudende schelpen.Ze strekken zich uit over een lengte van 7 km en bereiken een hoogte van 120 m. Hier maken we een pittige wandeling boven de kliffen en dalen naar het strand af over een trap van ruim 400 treden.Daar is het lopen over keien ook niet echt een pretje, dus lopen daarna weer bij de volgende trap omhoog over een trap van 485 treden. Als dit geen trainingsrondje is, dan weet ik het niet meer.

Daarna ook nog enkele km's richting camping, waar we voldaan genieten van ons drankje buiten in de zon.

De volgende dag bekijken we onderweg eerst een van de oudste stenen kerken van Denemarken,  nl in Elmelunde. Deze kerk heeft zeer originele fresco's aan het plafond, die nog heel gaaf zijn.

We rijden door de Mollenpoort van Steve, rijden ff langs de bakker en drinken koffie aan de haven.

• 5d) Mons Klint
  • 5a) Mons Klint
  • 5b) Mons Klint

Diaserie Sjaelland Zuid

Over de brug gaat het noordwaarts naar Stevins Klint, via Rodvig een gezellig havenplaatsje.

Daarna verder naar de Stevins Klint. Deze kliffen hebben een lengte van 15 km en het hoogste punt is 41m,  dus niet zo spectaculair als op Mon.

Het mooiste uitzicht is naast de oude kerk van Hojerup.

Hier nemen we een kijkje en lopen er een stuk overheen.

Op 17 mei gaat het richting Stroby en staan we  op een camping bijna aan zee..

We staan hier voor 5 nachten en bezoeken de plaatsen Koge,  Roskilde en Kopenhagen ( deze twee met de trein) en nemen daarna nog een vrije dag.

Koge, wat 10 km van de camping ligt en goed op de fiets te doen is, is klein en heeft ook nog een middeleeuws centrum met kinderkopjes en vakwerkhuizen. Helaas regent het als we aankomen en houdt niet op, dus door de regen op de fiets terug.

Roskilde werd in de 10e eeuw gesticht door de Vikingen en was eerst de hoofdstad.

Alle bezienswaardigheden zijn gemakkelijk te bereiken en te belopen. Het is een gezellig stadje.

De Roskilde Domkirke met twee spitsen staat op de Werelderfgoedlijst en is prachtig om te zien. Er liggen 38 vorsten begraven, er is een mooi altaarstuk en er zijn vele sarcofagen, waaronder een mooi bewerkte van Margaret 1. In 1968 heeft er een grote brand gewoed, waardoor een deel verwoest is, maar dat is weer helemaal bij gewerkt. Ook een interessant deel van Roskilde is de haven en het gedeelte bij het Viking museum Hier is van alles te doen, waaronder oude ambachten, varen op een Vikingschip en het museum bekijken. Het is hier erg in trek voor schoolreisjes, zo te zien.

Over de Brug naar....

• 5n) Kopenhage
  • 5o) Fontein

Diaserie Kopenhagen

Kopenhagen hebben we met de trein gedaan en de fiets gaat mee. Hier kan de NS nog een puntje aanzuigen. Goede treincoupe's met lage instap en ruimte voor 7 fietsen en dat 2 a 3 keer in de trein, echt geweldig en...............naar Kopenhagen (50 km ) zelfs gratis.

En wat waren we blij met de fiets. We hebben een hele wandel/ fietsroute gevolgd van wel 18 km, dus te ver om te lopen. We hebben zowat alle bezienswaardigheden gehad, echt een te gekke stad.

De fietser is er heilig, het is echt een Nederlands gezicht, overal fietsen waar je maar kijkt.

Je moet hier oppassen, dat je niet door een fietser omver gereden wordt, want ze vliegen om je oren. We hebben aan de Nyhaven op een terras heerlijk genoten van een hapje en een drankje.

Een biertje is er maar € 6,50, dus dat valt wel mee voor zoveel gezelligheid met volle terrassen en spelende muzikanten, met prachtige zeilschepen en mooie gekleurde huizen achter je  en prachtig weer.

Echt genieten!!!

Ja, het leven is hier erg heel duur en Noorwegen moet nog veel erger worden.

Een dagelijks brood geef je hier snel € 3.50 of meer voor.

Zal maar niet verder in details treden, want.........We willen er zelf naar toe, het hoeft niet.

22 mei, morgen dus, gaat onze reis verder via de ORESUNDBRUG die Denemarken met Zweden verbindt. Het is de op een na langste vaste brug van de wereld. De overspanning  bedraagt 16 km.

en de reis gaat verder naar Noorwegen

Kies Noorwegen voor ons tweede deel van onze reis door Scandinavie.