Reizen met eigen camper

• Chaco 4
  • op de camping
  • de Fajada Butte
  • en andere pueblo,s - huizen.
  • met ronde kiva's
  • opgravingen van Pueblo
  • pueblo Bonito
  • bij zonsondergang

Diaserie Chaco NP

25 juni

De volgende dag beginnen we met de Canyon- en Nationale Monumenten Route
We beginnen met het Chaco N.P. We moeten voor het eerst een 25 km lange gravelweg nemen, waarvan de laatste 10 km super slecht zijn. Dat is weer ff wennen

Het is een Cultureel Historisch Park met nog overblijfselen vanuit midden 800 tot begin 1100. Rond 3uur gaan we een rondje Canyon doen met de auto en doen korte wandelingen naar de pueblo 's/ huizen, waarvan de restanten nog zijn overgebleven. De Fajada Butte is een grote rots in het midden van de Canyon. Helaas is er geen mooie zonsondergang vw wolken, alleen ff een rotswand kunnen fotograferen. Wat een kleurverschil! De temperatuur overdag is weer gestegen naar 32 gr, maar 's nachts is het goed te doen.

opgravingen Pueblos

27 juni
We rijden naar het volgende N.P. Canyon de Chelly en nemen onderweg een paar overlooks/ uitzichtspunten mee bij de Badlands. Het is een prachtig landschap.

• Badlands Picnicplaats
  • de Badlands
  • Lizard

Diaserie de Badlands

We slapen prima 's nachts op de Cottonwood Camping. Er staan alleen maar van die bomen, wel heerlijk voor schaduw. De pluizen vliegen om onze oren.
In dit Park rijden we naar de 3 prachtige outlooks op de Canyon van de North RIM. We nemen 's middags een 3uur durende jeepsafari dwars door de Canyon. Een geweldige ervaring met uitleg van onze chauffeur en gids. Zijn oma woonde ook in de Canyon en nu wonen er nog steeds mensen in, want de Canyon hier is best vruchtbaar op verschillende plaatsen. Er groeien ook allerlei bomen.
Moe en voldaan van de tocht en het vele geschud, komen we terug bij de camper.

• met Jeep in de Canyon.
  • In de Canyon
  • Petroglypen
  • Petroglyphen02
  • Hier ziet men nog een pueblo onder een overhangende rots
  • Petroglyphen03
  • Pueblo white house. Hier woonde men honderden jaren geleden
  • We zien nog vele petroglyphen

Diaserie Jeep safari in Canyon de Chelly

Antelope overlook

North Rim overlook

Mummy Cave overlook

Grand Canyon

panorama south rim grand canyon

op het dak van de Canyon

de een wat veiliger dan de ander

• 13jpg

Diaserie dag 3 Grand Canyon

29 juni
Vandaag rijden we over een prachtige weg met rode rotsformaties en allerlei gebergte naar de Grand Canyon.
De temperatuur verandert steeds vw de hoogte, die dan over de 2000m is, dan weer rond de 1500m.
We komen in de Grand Canyon, dat op een 2000m ligt.

• 10
  • De trail naar beneden, die we ook een stuk lopen
  • de trail naar het dal
  • South Rim Grand Canyon

Diaserie dag 3 Grand Canyon

Hij is niet voor niks GRAND, want is 349 km lang, 6 tot 29 km breed en meer dan 1500m diep. Er tussendoor loopt de Colorado River. Hij heeft steile hoge kliffen temidden van rotsformaties in allerlei kleuren. Het is adembenemend om hier rond te lopen met al die dieptes en geweldige kleuren. We genieten er 3 dagen van: de eerste dag als we de Grand Canyon binnen rijden met de auto vanaf de Desert View Watchtower tot ongeveer het Visitor Center , dag 2 en 3 lopend en mbv shuttles. Aan de foto 's kun je zien, hoe geweldig het hier is. Overdag is het erg warm, rond de 35 gr of meer zelfs. 's Nachts koelt het af naar 10 tot 15 gr, heerlijk!

2 juli
 We bekijken de Glen Canyon Dam, gaan langs het Lake Powell, dat prachtig blauw is. Er is zelfs een strandje, de Wahweap Beach, waar je kunt zwemmen. Rechtsomkeer gaat Sjaak terug om zn zwembroek en neemt een duik in Lake Powell. Heerlijk met die hitte!

Glen Canyon Dam

Wahweap beach

Wahweap

Vandaag naar de plaats Page, waar het prachtige Lake Powell is en de Glen Canyon NatRecreation Area.

We besluiten op het laatste moment naar de Marble Canyon te gaan, die voor Page ligt. Hier zie je de Colorado River met zn prachtige groene kleur. Op weg terug naar Page komen we langs de Horse Shoe Blend, waar we de hike ernaar toe nemen. Het is tegen de 40 gr en op borden wordt goed schoeisel en voldoende drinken mee te nemen.

Horseshoe Blend

Marble Canyon

Colorado rivier

vanaf hier kan men in 12 dagen over de Calorado river n Grand Canyon

De volgende dagen zien we via een jeeptoer en wandeling Upper Antelope Slot Canyon, een sprookjes Canyon met zijn super kleuren.

Later op de middag maken we een boottocht door de Lower Antelope Canyon. Ook erg mooi.
Zo, nu hebben we de prachtige omgeving van Page wel bekeken van alle kanten.

• Antelope Canyon
  • 02jpg

Diaserie Antelope Canyon

Antelope Lower CanyonAntelope Lower Canyon

Antelope Lower Canyon

5 juli
Vandaag willen we Monument Valley bezoeken. Deze oude rotsformaties rijzen op uit een grenzeloze woestijn en vormen het symbool van het Amerikaanse Westen. Heeft vaak als achtergrond gediend voor talloze films.
Omdat we niet met eigen camper de route binnen het Park mogen doen, maken we hem langs de highway, langs route 163. Er doemen verschillende donkerrode rotsformaties op en je kunt ze van vele kanten fotograferen, wat we dan ook doen. Het Park ligt in Utah, waar de tijd een uur vooruit gaat. In Bluff, waar we overnachten, halen we een temperatuur van 45gr. We zijn die extreme hitte nu wel een beetje beu, dus slaan we Canyonlands over, dat verderop ligt, want ook daar is het boven de 40gr.

Monument Valley

Het weervrouwtje heeft ontdekt dat de temperatuur in Mesa Verde, dat we ook willen bezoeken, overdag rond 30gr is en ' s avonds en 's nachts flink afkoelt. Dat moeten we hebben!
Zo gezegd, zo gedaan. We rijden oostwaarts tot over de grens van Colorado. Daar hebben we geen spijt van.
Als we aankomen is het nog 30gr, maar met wat bewolking en een regenbui (wisten niet meer, wat dat was) zakt het aardig en is het 's avonds 19gr. Wat een heerlijk weertje!
Daar krijg je weer power van!
Vanmiddag daarom gelijk de camper een schoonmaakbeurt gegeven, want is heel stoffig na al die Canyons bezoeken. Dat knapt op.

• Mesa Verde Cliff Palace
  • Balcony House
  • SquareTower House.
  • Navajo Canyon.

Diaserie Mesa Verde

7 juli
Vandaag rijden we naar Mesa Verde Park, op een hoogte van 2100m tot 2550m langs een kronkelende en steile weg.
Dit is de eerste archeologische locatie, die de status van Nationaal Park kreeg. De bezienswaardigheden in dit Park zijn de 500 fascinerende rotswoningen, die tot 1300 bewoond werden door de Pueblo - Indianen. De woningen variëren van klein tot groot, waar Cliff Palace met zijn 200 kamers een voorbeeld van is. Wij hebben o.l.v. een gids een korte wandeling naar Cliff Palace gemaakt. Heel apart, hoe deze bouw ontstaan is onder een overkapping in een rots.
Waarschijnlijk tegen bescherming van regen, kou, zon en wind.
Niet alleen vierkante woningen zijn er te zien, maar ook ronde torens en verdieping woningen. Onvoorstelbaar!

Het Park hoort tot de belangrijkste archeologische vondsten in de VS.
We rijden zelf de Mesa Top Loop Road, een drive van 10km, waar we onderweg allerlei korte hikes maken naar Canyon views en Cliff Overlooks, ook zien we opgravingen van huizen en kiva 's en hebben we op allerlei paatsen zicht op rotswoningen.
De temperatuur is vanmiddag weer opgelopen naar boven de 30 gr, maar later op de camping koelt het weer heerlijk af naar 20 gr. Daar kunnen we mee leven.

De Rocky Mountains

Vanaf 8 juli rijden we richting Rocky Mountains.
We gaan de bergen in, waar de temperatuur heerlijk is.
Rond 30 gr overdag en begin van de avond zo'n 20 gr en
's nachts slapen we heerlijk bij 15 gr. of nog lager.
De sprei kan weer heerlijk over de reisridders heen en knorren maar.
In de buurt van Alamosa bezoeken we eerst de Great Sand Dunes Nationaal Park, want wordt weer wel eens tijd om zand te voelen.
De duinen zijn uniek, want liggen aan de voet van de Sangre de Cristo Mountains. Het zand is hier gekomen via smeltende gletsjers en aangespoeld door de Rio Grande rivier. Vele bezoekers beklimmen de duinen tot 213m, waarvan wij er ook twee zijn. Het is een hele klim over de zandruggen van heuvels, waarvan de laatste klim super steil is. Uitgeput kom ik boven, plof neer en moet naar lucht happen vw de hoogte nl. 2700m. Gelukkig zijn we na even rusten weer hersteld en springen we de duinen af naar beneden. Dat gaat sneller.

• De Great Sanddunes
  • gespot onderweg bij de Great Sanddunes

Dias Great Sanddunes

We rijden de andere dagen een scenic way door de Rockies van Alamosa via de 17, 24, 91, 9, 40, en over de prachtige Trail Ridge Road naar Rocky Mountain NP.

door de Rockies

Leadville western aandoend stadje

Rondje rond het meer

Wintersportplaats Frisco

Wintersportplaats Breckenridge

• Breckenridge

Dias Breckenridge

We rijden door een prachtig landschap met regelmatig naast ons een wildwater riviertje, waar ze op allerlei manieren vanaf komen. Erg leuk om dat te zien.
We beklimmen de ene dag de Rockies tot ruim 3100 m, een andere keer tot ruim 3300m en de hoogste top bereiken we op een hoogte van 3737 m met mooie S-bochten, waar Sjaak van geniet. De hoogte merk ik goed aan mijn ademhaling, Sjaak heeft daar minder last van.
De camper doet het prima. Bij flinke steiltes kan hij er goed in zijn derde versnelling op komen.
Er zijn ook hele vlaktes, waar we overheen gaan (hoogvlakten), zo plat als Zeeland. Het is dan heel vreemd wanneer we de hoogte bekijken en blijkt, dat we rond de 2500m zitten. Ook slapen we op die hoogte en dat is prima te doen, want de temperatuur kan dan zelfs zakken tot 10gr.
Onderweg doen we wat plaatsjes aan, zoals het historisch plaatsje Leadville. Is inderdaad historisch als je dat ziet, allerlei oude woningen en winkels, waarvan de buitenkant al jaren niet is schoongemaakt en ze echt antiek en zooi verkopen.
Eveneens de wintersportplaatsen Frisco en Breckenridge bezoeken we even, waar we in Breck zelfs met de gondel omhoog zijn gegaan.

We overnachten de ene keer op een RV Park, dan weer op een camping, of in een Country Park of Nationaal Park, heel wisselend allemaal. We weten vaak 'morgens niet, waar we 's avonds terecht komen. We voelen ons af en toe echte zwervers, want iets reserveren van tevoren doen we niet graag.
Een van de mooiste routes over de Rockies is de Trail RIDGE Road naar het Estes Park, die van 3737m hoogte. Een route met veel overlooks en hikes, waarvan we er ook een paar lopen. Wat ons een beetje tegenvalt is de Wildlife. We zien regelmatig een hertje , waarvan de meeste een Elk is, zelfs een groep van 50 bij elkaar gezien. Voor de rest hebben we een poosje geleden 2x een beer langs de weg gezien.
Hier moet er allerlei Wildife zijn, maar zien weinig. We wachten af.
Ook een mooie route is vanaf Estes Park naar het zuiden. Wij gaan net niet zuidelijk genoeg om bij het plaatsje Nederland te komen.

• 21

Dias Rocky Mountains tot Teton NP

Later over de 14 nog een prachtige route met wildwater riviertje ernaast, waar we ook dwars door de bergen rijden. Het is weer volop genieten van het berglandschap en rotsformaties in allerlei kleuren.
Hoe mooi kan het zijn!
We zijn nu bijna bij het Teton NP, nog zo'n 70 km ervoor. Morgen 18 juli, vroeg uit bed, want je kan niet van tevoren reserveren voor een NP camping, het is first come, first service.

Rawlin bij sunset

• daar istie dan
  • grond eekhoorn
  • hidden Falls
  • koud nee hoor! een bikkel

Diaserie Grand Teton

18 juli
Vanaf vandaag gaan we richting Grand Teton Nationaal Park, na de koudste nacht (4gr) in Dubois.
Dit Park is 1256 vierkante km groot met vele gletsjers, meren en wandelpaden. Wildlife bestaat uit vele elanden, bizons en beren, die hier volop leven. Nu nog zien......
Het eerste wat opvalt in dit Park zijn de granieten pieken, die overal bovenuit torenen met nog wat sneeuw erop. De Snake River is de rivier voor wildwatervaren in de zomer.
We staan vroeg op en zijn om 9.30u al in het Park, waar we een plekje kunnen bemachtigen.
Als we na de koffie het Park ingaan, schiet er voor ons een zwarte beer de bosjes in. We hoorden al dat er een beer rond doolde op de camping. Wat ben ik blij, dat ik niet in een tent moet slapen!

We rijden langs het Jackson Lake en zien een mooie spiegeling van de besneeuwde bergtoppen. Altijd succes verzekerd. Daarna komen we bij de Jackson Lake Dam.
We maken vandaag een hele ronde met de auto, stoppen bij veel views en maken foto 's, lopen nog een hike bij Jenny Lake, waarbij we eerst met een bootje mee moeten. Laten we nu net één van de weinige regenbuitjes krijgen. We lopen naar de Hidden Falls bergopwaarts, de bui is al over. Ik hou de cape nog aan vw wat muggen. Daarna moeten we helemaal boven langs de berg terug, niet langs het Meer, zoals we hadden verwacht met stijgen en dalen. Rond 17.30u pas terug na twee uur flink wandelen. Het enigste wat we zien is een bever op afstand.
De andere dag gaan we 16 km verder naar een andere camping.

Daar is tie dan de Zwarte Beer

Als we bij Visitor Center uitstappen zien we verschillende mensen met camera in de bosjes. En.....wat denk je? Alweer een zwarte beer Wij er ook achteraan om foto en film te maken. Sjaak waagt zijn leven bijna, maar we hebben ' m. We lopen enkele hikes en Sjaak neemt een duik in het Jackson gletsjer Lake. We maken nog een hele trip over gravel Road naar Two Ocean Lake met prachtige bermbegroeiing, maar niks te zien in het Meer, wel een mooi uitzicht op de vallei. We zien op de camping nog een vos lopen.

De Valley

Yellowstone

20 juli.
Om 8.00u al onderweg naar Yellowstone Park naar Grant Village Campground. Tot onze stomme verbazing zien we, dat de camping al vol is. Blijkt dat je hier kunt reserveren , alle andere reserveer campings zijn ook vol. Ja, dat kun je hier verwachten in het hoog seizoen. Ridders geven niet zomaar op, wie weet of er nog iemand weggaat.
En ja.....Laten we nu net het geluk hebben! !!
We boeken gelijk voor 3 nachten om het Park goed te bekijken en niet voor een volgende volle camping te staan.
Yellowstone Nationaal Park is het oudste Park in Amerika en ligt verspreid over drie staten Wyoming, Montana en Idaho.
Er is een Grand Loop Road van 282 km, waardoor je langs alle bezienswaaheden komt. Wij gaan dat in drie dagen doen.

We gaan deze dag eerst noordwaarts en komen als eerste bij het West Thumb Geyser Basin, waar we een boardwalk kunnen lopen langs een mooi dampend en kleurrijk gebied.
Het ziet er donker uit boven ons hoofd, maar dé bui trekt over. We zien hier Elks en verderop Bizons en later nog meerdere Bizons.
Yellowstone heeft een vulkanisch plateau met een gemiddelde hoogte van 2438 m, waar meer dan 10.000 hete bronnen en geisers liggen. Eens in de 600.000 jaar komt hij tot uitbarsting en het is nu 644.000 jaar geleden, dus.....
Of het komt binnenkort, of het blijft uit, voorgoed.
Laten we maar voor de laatste optie gaan.

FotoserieWest Thump Geyser Basin

• Yellowstone
  • 19

Diaserie Yellowstone 2e dag (Geyser route)

Wij pakken de tweede dag de Geyser route.
Eerst gaan we naar Old Faithful gebied, een uitgebreid geyserveld met vele soorten geysers en gekleurde velden en holen. Prachtig om te zien. We lopen anderhalf uur een pad langs met de dampende en spuitende geysers. Het grootste spektakel is de uitbarsting van De Old Faithful, die om de 1.40u uitbarst. Er is zelfs een hele tribune met banken omheen gebouwd. Dat het niet precies op tijd gaat blijkt wel, we moeten een kwartier langer wachten dan gepland.
We lunchen eerst en doen daarna nog een hele ronde langs geysers en zien van verder af nog een keer de uitbarsting van de Faithful, nog hoger en langer dan de eerste keer.

We rijden daarna naar een ander stukje Geyser wonderland, het Biscuit Basin. Ook hier lopen we een boardwalk langs de geysers en plateaus. Geweldig!
Bij de view van het Midway Basin, zien we de 113 m brede Grand Prisma Spring van bovenaf. Deze hete bron met regenboogkleuren is een van de grootste ter wereld.
We rijden naar de overkant van de weg en kunnen hem via een boardwalk van dichtbij bekijken. Wat een kleuren, geweldig! We doen nog een paar geyserdrives en stoppen er dan mee. Het was een superdag. Vermoeid van deze werkdag, komen we om 19.00u op de camping aan.

De derde dag kunnen we de Canyondag noemen met ervoor en erna nog wat andere dingen.
We komen eerst bij Mud Volcano, waar we langs modderpoelen en geysers lopen.

Mud Volcano Area  en Bizons in de Hayden Valley

• Lower en Upper Falls

Diaserie Lower and Upper Falls

Daarna komen we bij Cannyon Village, waar we de Lower en de Upperloop rijden en lopen om de 2 watervallen te zien.
De Yellowstone River stort 52m naar beneden en heeft een 32m lange kloof in een geel met oranje gebergte geslepen.
Wandelpaden beneden en boven zorgen voor prachtige uitzichten.
Later bij Tower Roosevelt zien we de Towerfalls.

Daarna houden we het voor gezien. Ook deze dag is het al 18.30u voor we op de camping zijn, na wat oponthoud van een overstekende Bizon, vlak voor de auto.

De laatste dag gaan we noordwaarts en wilden het Norris Geyser Basin nog bezoeken, maar is afgesloten vw de drukte. Dan maar gelijk door naar de Mammoth Hot Springs. Deze geothermale bronnen met verschillende prachtige terrassen, die door de mineralen een marmerachtige waas krijgen zijn prachtig om te zien. Er is een Loop voor auto's en boardwalk om langs te lopen. Zooooo mooi !

• Mamoth Springs

Diaserie Mamoth Hot Springs

We hebben super genoten van alles, alleen de wildlife was karig. Maar ja, je kan niet alles.

• Bizon
  • wilde paarden
  • Zwarte beer

Diaserie Wildlife Teton En Yellowstone

We hebben veel PRACHTIGE dingen gezien en steeds SUPER weer gehad.
Als we het Park uitgaan is het stuk van Mammoth naar Gardiner nog een mooi stukje Rockies. Gardiner is een echt Western stadje, maar we rijden door, want genoeg gezien voor vandaag. We rijden via Livington naar Bozeman.
Van Bozeman gaat het via Butte naar Missoula. Hier maken we weer eens een was en schoonmaak stop.

We gaan daarna naar het láátste Park, dat we nog in Amerika bezoeken, het Glacier N P. In het noordwesten van Montana.
Vooraf gaan we langs het Bizon Range N P, waar we vele Bizons, en Herten in verschillende soorten en maten zien.
Het eerste deel van de route is erg saai, maar het tweede deel brengt meer spektakel.

Daarna rijden we langs het blauwe Flathead Meer naar West Glacier naar de camping

Flathead meer

Van daaruit willen we naar de Oost Glacier rijden de volgende dag, omdat daar onze volgende camping ligt.
Een groot gedeelte gaat het prima over de Going to the Sun Road met allerlei views onderweg, genieten we van het natuurschoon.
Totdat..........We net op een uitkijkpunt staan en er een ranger langs komt, die ons terug stuurt.
Waarom? We zijn te lang, mag niet langer dan 21 feet en met fietsenrek erbij is het 24 feet. Wat we ook proberen, we mogen niet door.
De terugweg is over route 2, dat wel 125 km om is. Balen dus.

• Glacier NP
  • 01

Diaserie Glacier

De volgende dag proberen we zonder fietsen dezelfde route te nemen van Oost naar West en.....het lukt.
Het is een prachtige route met views op besneeuwde toppen, meren en watervallen, waarvan we de St Mary Falls lopen. Het is overal erg druk, zodat we niet op alle parkeerplaatsen kunnen komen, vooral op de Loop, het bovenste gedeelte is er geen plek. Toch vandaag op ons gemak de Going to the Sun Road kunnen rijden. Erg mooi!
Als we nog een ritje doen naar Many Glaciers ontdekt Sjaak door de verrekijker een Moose met jong. Helaas weinig beeld ervan.
Op de camping verwisselt Sjaak zijn Florida nummerplaat voor zijn Duitse nummerplaat, want we gaan naar Canada.

Florida kenteken er af Duits kenteken er weer op