Reizen met eigen camper
 reisridders

We zijn in Brazilië.

Er wonen zo'n 200miljoen mensen, en de bevolking groeit snel: ieder jaar komen er ongeveer twee miljoen inwoners bij. Het is 240 keer zo groot als Nederland

De tegenstellingen tussen rijk en arm zijn groot in Brazilië: de stad Rio de Janeiro bijvoorbeeld heeft wereldberoemde stranden waar de jetset geniet, maar ook sloppenwijken of favelas waar straatbendes ware oorlogen uitvechten met de politie.

Geografie

Brazilië is een uitgestrekt land in Zuid-Amerika, het beslaat bijna de helft van dat continent.   De grootste afstand van zowel noord naar zuid als van oost naar west bedraagt zo’n 4300 kilometer.
Het land grenst in het noorden en oosten aan de Atlantische Oceaan. De kustlijn is ongeveer 8000 kilometer lang.

8e Verslag: Van 9 november t/m 14 november
Bij de grens is het niet druk, maar door alle formaliteiten duurt het toch gauw drie kwartier. We rijden via de BR 471 langs een stuk natuurgebied met vele watervogels en carpincho’s.Later langs vele rijstvelden richting Rio Grande. We overnachten in het plaatsje Cassino .
Het is vandaag heel warm, zo’n 35 graadjes. Puf, puf!

De volgende dag zingen we “Hiep, hiep hoera voor onze Mischa”, die jarig is.
We rijden eerst naar de Ferry, omdat we de RST 101 rijden, die zo dicht mogelijk langs de kust gaat. Deze weg is rustiger en zonder vrachtwagens, want die rijden er hier genoeg op de doorgaande wegen. We rijden dwars over het schiereiland, maar zien weinig Meer en Zee, helaas. Geen interessante weg, maar wel rustig naar Tavares. Hier overnachten we in de tuin van een Hotel, met gelukkig af en toe Wifi, zodat we nog contact hebben met de jarige, die in Porto is.

De reis gaat verder richting Osario over de BR 101. We komen langs vele dorpjes, waar de timmerlui nog niet werkeloos zijn, want overal zijn ze aan het bouwen, prachtige huizen.  De stranden erbij zijn lang, maar leeg. Je ziet hier geen strandtenten. Op een van de stranden zien we bij toeval een altaartje met een haan erop liggen. Eigenaardig!

altaartje met haan erop

In Torres, een grotere stad maken we een boulevard wandeling. Hier zie je wel strandtenten.
Het weer is super, dus lunchen we buiten de camper aan de boulevard.
Onze eindbestemming voor die dag is Laguna, een plaats tussen een Meer en de zee.
Als we naar het Meer gaan kijken, zien we een mooie reiger en dolfijnen springen. We zien er één met een vis spelen, die hij omhoog gooit en weer opduikt. Prachtig!
We zien later, dat dolfijnen de vissers helpen om vis te spotten. Wanneer ze duiken, gooien de vissers hun net in het water en vangen ze zo de vis, die de dolfijn naar de kant drijft. Erg apart!
We drinken met Gitta en Peter de nationale drank: Caipirinha met alcohol en lemon, heel lekker.

• 09_met_een_ponton_over_bij_Rio_Grande
  • 22_strandpaviljoens
  • 23_oud_centrum_Laguna

diaserie Brazilie

Het weer is aan het veranderen. De temperatuur is nog 25°C, maar er is meer bewolking. Ook is de luchtvochtigheid hoger in Brazilië.
In Laguna lopen we ’s morgens nog een rondje boulevard en vertrekken dan, ieder zijn eigen weg. We spreken met Peter en Gitta de camping af en zien elkaar daar. Dat doen we steeds, zodat we niet op elkaar hoeven te wachten. We rijden weer over de BR 101 richting Florianopolis. Hoe dichter we bij die stad komen, hoe drukker het wordt. De eenzame wegen zijn afgelopen, het is er zo druk als bij ons op de wegen.
Door Florianopolis is het super druk en komen we v.w. de drukte bijna midden op een kruispunt te staan, omdat we niet kunnen doorrijden na een stoplicht. Van de andere kant vliegen ze nu langs ons en we zijn blij, dat er niks gebeurd is en we weer door groen verder kunnen rijden. Onze bestemming voor vandaag is Lagoa da Conceicao, gelijk aan het Meer. Een prachtig plekje en…. met Wifi vanuit de camper, vandaar dat ik weer jverig aan de slag moet.

Camaroa

We lopen diezelfde dag nog een paar km verderop, over de heuvel naar Praia Mole, een prachtig strand met grote rotsformaties. Vandaag met veel wind en superhoge golven is dat een prachtig gezicht! Er mag zelfs niet gezwommen worden.
We sluiten de dag af en gaan met zijn viertjes het Braziliaans garnalengerecht eten, nl. “Camaroa”, waar je garnalen opgediend krijgt, die op verschillende manieren zijn klaargemaakt. Het smaakt heerlijk!

Praia Mole

• 24_kerkje
  • 25_straatje

diaserie Florianopolis

De laatste 2 nachten heeft het geregend, maar half de ochtend klaart het gelukkig weer op.
We gaan de volgende dag met de bus naar de stad Florianopolis. Een drukke stad met een oud gedeelte, maar nog met meer nieuwbouw. De oude stad bezocht, zoals Plaza 15 november met een oeroude boom, die een groot deel van de Plaza beschut tegen de zon. Eveneens met Kerktorens en wandelwinkelpromenade, waar Sjaak nog een outfit koopt.
We willen daarna over de boulevard wandelen, maar is veel te ver van de oude stad verwijderd, dus gaan we rond 17.00u huiswaarts, waar we nog wat borrelen met onze vrienden. Het weer is deze dag weer droog geweest (dat zag er vanmorgen niet naar uit) met regelmatig zon en zo’n 25°C. Goed stadweertje dus.

9e Verslag: van 15 november t/m 22 november

15 nov. Vannacht en vanmorgen veel regen in Lagoa da Conceiçao. Toch willen we het eiland (noord) verkennen, maar is natuurlijk met dit weer niet super. We zijn nog een paar stranden langs geweest, waar ze ondanks het weer toch surfen ( is logisch, want je wordt toch nat) Ze doen hier zelfs aan zand/duinsurfen.
Ook nog bij een schildpadden opvangcentrum van Projecto Tamar geweest, wel grote schildpadden gezien, maar is niet zo spectaculair dan in de zee. Aan de westkust bezoeken we het plaatsje Santo Antonio de Lisboa, een leuk klein plaatsje met een prachtig winkeltje, kerk en haventje.

Daarna gaat de rit over de BR 101 naar Bombas op Bombinhas schiereiland. We gaan er naar een bungalowparkje van een lief Nederlands echtpaar, nl. Elena en Marcel. We worden er met twee open armen ontvangen en mogen in hun paradijsje staan. Elena heeft dit zelf helemaal opgebouwd en de tuin aangeplant. Het ziet er werkelijk prachtig uit. We hebben erg genoten en vaak samen koffie gedronken, gekletst en uit eten geweest met zijn viertjes. Er is ook een heerlijk strand, waar we gewandeld en gezond hebben. Helaas zijn we niet alleen en gaan na 2 nachten weer verder, maar…………we hebben al een “huisje gereserveerd”. We komen hier vast nog eens terug. Bedankt Elena en Marcel voor jullie gastvrijheid. Het afscheid valt zwaar, want we voelen er ons echt thuis!!!

Fotoserie Bombinhas

• 43_Interieur
  • 44_een_straatje

diaserie Sao Francisco

We rijden door naar Sao Francisco do Sul op een volgend schiereiland met een prachtig historisch centrum en verderop een camping aan een mooi strand. Het weer is nog steeds fantastisch!

Op 18 nov nemen we afscheid van de blote billenstranden van Brazilië en trekken via een paar Duits georiënteerde plaatsjes Pomerode en Blumenau verder over de BR 470, BR 282, BR 163 en tot slot de BR 277 naar Foz do Iguaçu om van de super mooie watervallen te genieten.

Afscheid van de blotebillen stranden. Mochten jullie dat iets wazig zien dan            mankeren jullie niets aan de ogen want dit had ik ook de eerste keer

Parque Nacional Iguazu

Het subtropische regenwoud Parque Nacional iguazu, Unesco-werelderfgoed, is de locatie van een van de grote natuurwonderen van de wereld, de machtige Iguazuvallen, Iguazu dankt zijn naam aan het Guaraniwoord voor "groot water" een passende  beschrijving van een serie watervallen die zich over 3 km uitstrekt en bestaat uit meer dan 250 verschillende watervallen.

We bezoeken de watervallen eerst aan de Braziliaanse zijde, met prachtige panoramisch uitzicht op de Garganta del Diablo.

De eerste dag bezoeken we ook het Parque dos Aves Foz Tropicana, dat rijk is aan zeldzame vogelsoorten.

• 46_Pomerode

• DSC02678
  • DSC02684

diaserie Iguazu waterval Braziliaanse zijde

De tweede dag bezoeken we weer het parque, maar gaan nu op safari. Een 2 uur durende tocht door regenwoud met een ecotreintje en een wandeling door het regenwoud met als afsluiting een boottocht naar de watervallen. Het gaat met supersnelle zodiac's over de rivier naar de watervallen. Men waarschuwt vooraf dat men "Totaly wet" wordt, maar dat is geen wonder want ze gaan onder de watervallen liggen en krijgen een puist water over ons heen waar je niet goed van wodt. Dit doen ze niet een keer maar wel zes keer, een beetje overdreven, maar ja dat zal wel voor de video zijn, die je achteraf kunt kopen.

En het weer is ook om nat van te worden, want het is super heet en we hebben bijna zwemvesten nodig om niet uit ons bed te drijven.