Reizen met eigen camper
dereisridders

Colombia


Na een verblijf van 7 dagen in Otavalo, komt het sein, dat we toch de reis gaan vervolgen door Colombia.
Twee duidelijke redenen hiervoor zijn:
1. de blokkade van boeren en vrachtwagenchauffeurs is beëindigd.
2. de verscheping via Ecuador kost een vermogen.

Dus:       Vamos:                We gaan.

10 maart: We vertrekken van Otavalo (Ecuador) naar de grens. Hier moet iedereen om 9.30u aanwezig zijn. De grens duurt weer in totaal 4 uur. Dat is een groot nadeel, als je met een groep de grens over moet.
We zijn in Colombia!

route naar Cartegena
route naar Cartgena.html (341.22KB)
route naar Cartegena
route naar Cartgena.html (341.22KB)


 

prachtig groen landschap

Omdat het wat onrustig is of kan zijn v.w. stakingen, spreken we af om in colonne te rijden richting Pasto, over de Panamericana. We rijden op den duur in het duister naar een plaats, die aangegeven is door een local, maar helaas kunnen we daar niet staan. Daarna vinden we gelukkig al gauw een andere plek. Het is al donker. We zijn dan 12 uur onderweg en iedereen is vermoeid.
Het in colonne rijden werkt niet en gaat zo langzaam, dat er beslist wordt om de volgende dag in paren te rijden.
Bij ons klikt het prima met 1 stel om daarmee op pad te gaan ( v.w. het tempo en stopmomenten), dus rijden wij samen.  

armoedige huisjes langs de wegen


Colombia doorkruisen betekent een prachtige groene, heuvelachtige natuur doorkruisen.
Eveneens met vele bochtige wegen, met redelijk goed asfalt, maar soms ook met vele gaten, vandaar ook regelmatige wegwerkzaamheden. Dat allemaal vergt tijd. Het is geen weg om op te schieten. Dan rijden er ook nog eens grote mooie vrachtauto’s over, die als ze moeten klimmen, ….kruipen.
Maar het uitzicht en natuur is mooi. Onderweg is er één route, die eruit springt v.w. de armoedige huisjes. Het zijn wat stokken met daaromheen plastic. En dat is het…..! 

 

bewaakte Pan Americana

De Panamericana is de enige weg in Colombia, die veilig is en dat kun je ook zien. Deze weg wordt bewaakt en in de gaten gehouden door de militairen. Deze zie je dan ook regelmatig, vooral bij bruggen en viaducten. Soms zelfs verscholen achter een muur van zandzakken en met geweer in de aanslag. Ze zijn heel vriendelijk en steken bij het voorbijgaan allemaal hun duim op. Of dit het normale beeld is van de Panamericana is, of dat het ook komt door de blokkade, weet ik niet precies. Maar dat hij bewaakt wordt door militairen is bekend.

Of je je hierdoor nu juist veilig, of onveilig moet voelen????? weet ik ook niet.
Wij hebben ons niet echt onveilig gevoeld.   

de wegen over de bergen 

Colombiaanse doorreis bussen

de hoed uit deze streek


kraampjes langs de wegen

We moeten na de blokkades zo snel mogelijk Colombia doorkruisen en zo snel mogelijk naar Cartagena gaan. Dit, omdat er evt. meerdere blokkades kunnen ontstaan en we alles moeten vermijden, om de boot op tijd te kunnen halen. Er worden dan ook een paar routes aan elkaar gekoppeld en de excursie naar de koffieplantage en bufferdagen vervallen.  

 

route door Columbia

 12-03-2013 Bij de overnachting in Santa Elena net voor vertrek gooi ik per ongeluk aditivo, wat bij de diesel moest, in de schoonwatertank. Deze heb ik gelijk leeg laten lopen en schoongemaakt. bij het leeg  laten lopen breekt de dop af. Nood dop erop en voor het wegrijden ziet iemand een spijker in mijn band. We wisselen de band en rijden naar een tankstation/garage om de band te repareren. Dit was 3x een scheepsrecht. 




 Op 14 maart krijgen we nog een keer te maken met een blokkade van studenten en staan we 3uur in de file. Gelukkig blijft het bij deze korte staking. We fiksen het in 7 dagen en sommigen in 5 dagen om in Cartagena te komen.

een praatje in de fille. Ze hadden nog nooit blauwe/groene ogen gezien?

De route langs Medellin wordt een route door Medellin wat eigenlijk niet de bedoeling was maar op de GPS kun je ook niet altijd op vertrouwen. We rijden door buitenwijken van Medellin door smalle straten en markten. Het wordt al donker en we willen overnachten maar dat is niet zo eenvoudig als we op een parkeerplaats willen gaan staan werd dit ook afgeraden. Iemand is zo goed om voor te rijden en bij een hotel  kunnen we dan eindelijk onze camper zetten voor de nacht.

In Bueno Vista blijven we  met nog 2 andere stellen twee dagen staan om dan verder te reizen naar Cartegena. We staan hier op Campsite Los Caimanes met groot zwembad. Ze hebben zoals de naam al doet vermoeden een Zoo waar ze kaaimannen fokken. We rijden er s'middags met een treintje doorheen.







en s'avonds eten we Kaaiman filet

Op 17 maart komen we aan in Cartegena en kunnen onze camper zetten bij Hotel Bella Vista, die hebben een parkeerplaats voor campers. Wij kunnen overnachten in de Camper en het Hotel ligt gelijk aan de boulevard.

Hotel Bella Vista

Cartagena is een havenstad en gemeente in het noordwesten van Colombia. De stad is vernoemd naar de Spaanse stad Cartagena en wordt ook wel Cartagena de Indias genoemd. Het is de hoofdstad van het departement Bolívar en heeft een bevolking van 1.075.000 personen

Cartagena


20 t/m 24 maart: Na het inleveren van de campers, verhuizen we naar Hotel “Costa del Sol”, eveneens aan de boulevard, maar aan de andere kant van het historisch centrum.




Het historisch centrum is het bezienswaardigste deel van Cartagena.
Het is helemaal ommuurd en ziet er erg gezellig uit met kleurrijke straten en balkonnetjes
 vol mooie bloemen. Eveneens kunnen we een deel over de muur lopen.
We bezoeken en belopen dit mooie gedeelte verschillende keren. Erg gezellig!
Ook zijn we een keer helemaal om het schiereiland gelopen, waar alles bestaat uit hoogbouw, het ene gebouw nog groter dan het andere met zicht op de haven

Fotogalerie Cartegena (zeekant)

Ons progamma voor de komende dagen is als volgt:
20 maart: inleveren van campers.






Verslag van Sjaak hierover, want alleen de eigenaars mogen op de haven komen.
Om 07.30 uur gaan we naar de haven om de campers in te leveren en dat duurt, voordat alle administratieve handelingen verricht zijn, de hele morgen. De campers en zelfs wij worden gewogen.
We horen hier dat de Campers niet met een roll on roll off schip vervoerd worden, maar met een container schip. Dit betekent, dat de camper op een Flat Rack moet. Dit is een soort ponton waarop de camper wordt gezet en zo aan boord wordt gehesen.

22 maart: Drugscontrole
Vandaag worden we weer om 07.00 uur bij het hotel opgehaald en worden naar de haven gebracht voor een inspectie door de antinarcotica brigade. De camper hadden we netjes opgeruimd en alles zeevast gezet voor verscheping . We krijgen nu de schrik van ons leven. De camper moet helemaal worden leeggemaakt en alles moet naast de camper uitgestald worden.
Dit hebben we nog nooit meegemaakt, maar ja, het is dan ook Colombia. Alles wordt persoonlijk en door drugshonden gecontroleerd. Na uren zijn we eindelijk klaar en denken te kunnen vertrekken. Helaas nu komt er weer een ambtenaar, die alle campers met een rolmaat gaat opmeten. Om ongeveer 13.00 uur kunnen we dan eindelijk naar ons hotel vertrekken en nu maar afwachten en hopen dat ons schip, de Vega Scorpio, op tijd zal arriveren en vertrekken.

23 maart: Koetstocht en etentje in Cartagenastad: 


Om 18.00u worden we bij ons hotel opgehaald door 4 koetsjes voor de hele groep.Ze rijden naar de dan al verlichte oude stad en we maken een rit door al die mooie straatjes.

Het is erg leuk om dat vanuit een koetsje te bekijken. Helaas hobbelt het nogal en zijn de foto’s niet optimaal. Onze koets krijgt zelfs een lekke band, die door de koetsier in korte tijd wordt verwisseld. Na de tocht krijgen we een “afscheidsdiner van Zuid-Amerika” aangeboden in een heerlijk Restaurant. 

  • Koetsrit door Cartagena
    Koetsrit door Cartagena
  • koetsrit by nigh
    koetsrit by nigh
  • een fooitje voor.
    een fooitje voor.
  • met groepje eten
    met groepje eten
  • ondergaande zon
    ondergaande zon


24 maart: vertrek boot naar Panama (hopen we)

25 maart: vliegen naar Panamacity (geboekt)
We moeten rond 4.00u opstaan, want om 4.30u staan er taxi’s of busje klaar om ons naar het vliegveld te vervoeren. Om 7.00u vliegen we, als alles volgens plan gaat.

26 maart: aankomst boot. (hopen we)

Dit was het laatste verslag van Zuid Amerika. Ons vervolg van deze prachtige reis kunnen jullie volgen op Midden Amerika

Waarom niet over land naar Panama maar vliegen of eventueel met motor of zeilboot

Tussen Columbia en Panama ligt een berggebied dat vrijwel onbegaanbaar is.

De Darién, ook wel bekend als de Darien Gap (Engels) Het is een groot en moeilijk begaanbaar gebied bestaande uit moerasland en oerwoud op de grens van Panama en Colombia. Het wordt wel aangemerkt als de grens tussen Centraal- en Zuid-Amerika. Door het gebied loopt de Atratorivier.
Door de Darién lopen geen wegen, waardoor het gebied een onderbreking van 110 kilometer vormt in de Pan-Amerikaanse weg die de uiteinden van de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika met elkaar verbindt. Bij de stad Yaviza aan de Panamese kant eindigt de Pan-Amerikaanse weg, om aan de Colombiaanse kant weer verder te gaan. Plannen om een verbindingsweg door de regio te leggen zijn nooit uitgevoerd en het transport vindt daarom te voet of per kano plaats. In het desbetreffende gebied bevinden zich een aantal millitaren en drugsdealers waardoor het gebied onveiliger is. 

 
E-mailen
Map