USA en Canada
Na onze schitterende Camper rondreis door Zuid-Afrika, Namibië en Botswana van 2006, hebben we besloten zelf een camper aan te schaffen, om daarmee rond te trekken.
We willen graag in 2008 voor langere tijd naar Canada, maar dan met onze eigen camper.
Het jaar 2007 gaan we gebruiken voor het kopen van onze camper en om alles voor te bereiden.
We gaan op zoek naar een Camperbus voor 2 personen, waarvan de bank in een 2 tweepersoonsbed of in twee x 1 persoonsbedden in de lengterichting, gemaakt kan worden.
In juni 2007 vinden we, na lang zoeken, eindelijk een camper die aan onze verwachtingen voldoet
We hebben onze camper in Dulmen (Duitsland) gekocht. Het is een Possl For Two, Ford Transit, met een 2,0 ltr diesel motor en 125 pk en 1 jaar oud met rond de 13.000 km op de teller. Het is eigenlijk precies dezelfde camper die wij altijd gehuurd hebben.
We hebben de camper eerst op huur basis gebruikt en hem later in Nederland ingevoerd.
Na wat testreisjes naar de Eifel en Zuid Frankrijk hebben we hem in de winterstalling gezet.
De camper hebben we 21 maart 2008 op Nederlands kenteken laten zetten bij de RDW in Roosendaal.
Men kan er heen rijden zonder afspraak of men kan via de digitale diensten van de RDW een afspraak maken.
Voorbereiding reis USA en Canada
Als eerste zijn we op zoek gegaan naar een vervoerder om onze camper naar Canada te verschepen.
Na offerte aanvragen bij diverse scheepsagenten, waaronder ACL containers en diverse reis agentschappen kwamen we terecht bij een Duitse reis onderneming genaamd "Sea Bridge"
Bij deze organisatie kun je terecht voor zowel groeps- als individuele reizen. Ook verzorgen hun het verschepen van de camper naar diverse overzeese landen, zoals Afrika, Zuid-Amerika en Noord en Midden-Amerika.
Wij wilden aanvankelijk alleen naar Canada om van Halifax naar Vancouver te rijden, maar omdat het verschepen vanaf de westkust 2x zo duur bleek te zijn, hebben we ons reisplan gewijzigd. Het is o.a. mogelijk vanaf Seattle (USA).
We verschepen nu de camper naar Baltimore (USA) en daarna gaat onze reis in grote lijnen naar de westkust van USA en daarna richting Vancouver (Canada) van Vancouver richting Alaska om via de Rocky mountains terug te rijden naar Halifax aan de oostkust van Canada om daar onze camper weer te laten verschepen naar Nederland. Later meer over onze reis.
We trekken ruim 4 maanden uit voor deze reis.
Omdat onze reis nu meer dan 4 maanden gaat duren, moeten we een visum voor de USA aanvragen.
Dit moet gebeuren via het Amerikaans consulaat in Amsterdam.
Een afspraak met het consulaat maken kan alleen telefonisch. Credit kaart in de aanslag, want je moet eerst € 15,- betalen, anders krijg je ze niet aan de lijn. Van te voren goed opschrijven wat je wilt vragen, want het volgende gesprek kost weer € 15,-
Tijdens het gesprek krijg je te horen wat je allemaal mee moet brengen tijdens de afspraak.
Alle gegevens kan men ook vinden op de website van het Amerikaans consulaat.
Je dient het visum aanvraag formulier DS-156 te downloaden van het internet en deze moet op de PC ingevuld en daarna uitgeprint worden.
Dit formulier moet je voorzien van een foto van 50 x 50 mm, kosten € 20,-, en worden meegebracht naar de afspraak.
Tevens moet je een A5 enveloppe voorzien van een aangetekend zegel van € 6.65 mee nemen, zodat ze later je paspoort en visum terug kunnen sturen.
De kosten van het visum zelf zijn € 94.32. Hierbij komen ook nog eens de kosten van de reis naar Amsterdam.
Wij moeten hier ook weer constateren dat dit, zoals elke visum aanvraag, een op kosten jagend geheel is.
Daar komt nog bij dat het er niet al te persoons vriendelijk aan toe gaat. We worden eerst bij aankomst van het Consulaat gefouilleerd en daarna moeten we nog eens een half uur buiten in de kou staan wachten, eer we naar binnen gelaten worden.
Ook voor onze camper moeten we het nodige regelen. Zo is er in de USA en Canada geen 220 volt maar 110 volt.
We kopen een omvormer van 1500 watt, die geschikt is om zowel van 110 volt naar 220 volt om te vormen als andersom.
Omvormer kopen we via het Internet bij Omvormer.net
Ook onze gasflessen kunnen we niet gebruiken of we moeten zorgen voor een gasadapter om deze in USA te kunnen vullen.
Ze hebben daar een ander vulsysteem. Je kunt ook ter plaatse gasflessen kopen maar dan moet je weer een adapter hebben om deze aan te sluiten op Europese drukregeling.
We besluiten om onze eigen gasflessen mee te nemen en een gasadapter te kopen.
De gasadapter is niet in Nederland te koop en hebben deze uiteindelijk bij Sea Bridge (vervoerder) kunnen bestellen.
Drie weken voordat de camper moet worden verscheept krijgen we informatie van de vervoerder, dat bij verscheping vanuit Halifax de gasflessen gasvrij dienen te zijn. Dit houdt in dat we ze bij een bedrijf met stikstof moeten spoelen. Dit grapje kost echter $ 200,-. We besluiten nu om maar 1 kleine gasfles mee te nemen en de andere in Amerika te kopen. Dit houd echter ook in dat we weer een andere gasadapter moeten hebben. Tevens zijn de gasflessen in de USA iets breder en iets lager dan in Europa.
Dan is er nog een groot probleem om de camper in USA te verzekeren. We hebben tot nu toe nog niet èèn verzekeringsmaatschappij bereid gevonden om onze camper overzee te verzekeren, ook geen internationale verzekeringsmaatschappij.
We hebben wel de mogelijkheid om de camper via de vervoerder (Sea Bridge) te verzekeren.
Ook hebben we nu 2 internet adressen gevonden waar de camper eventueel verzekerd kan worden.
1e Alessie Een assurantie kantoor gevestigd in Rotterdam
2e Sunriseworldwide.com Een verzekeringsmaatschappij gevestigd in de USA.
De 1e hebben we via een reisverslag gevonden en de 2e via AAA in Amerika, de ANWB van de USA.
We besluiten om de camper via de vervoerder, seabridge, in de USA en Canada te verzekeren.
De verscheping van onze camper naar de USA hebben we reeds vastgelegd. Op maandag 21 april wordt deze in Antwerpen ingescheept om met ACL (Atlantic Container Line) naar Baltimore te worden vervoerd.
De terugreis vanaf Halifax moet nog worden besproken.
Voor de zeereis hebben we de camper zo ingedeeld, dat ze niet vanuit de cabine naar de woonruimte kunnen lopen.
We hebben een houten plaat tussen de cabine en het woongedeelte geplaatst. Door het verwijderen van 2 zekeringen is het ook niet mogelijk om de centrale vergrendeling te gebruiken. Deze informatie van de Ford garage gekregen. Het is nu alleen nog mogelijk om de bestuurders deur te openen.
De vliegreis naar New York hebben we ook vastgelegd, evenals een paar hotels in New York en Washington.
In eerste instantie wilden we een open ticket, maar dat bleek ontzettend duur. We hebben voor een retour ticket New York gekozen. Dit ticket hebben we besproken via Arke reizen in Vlissingen.
We vliegen op 2 mei 2008 met United Airlines vanaf Brussel via Frankfurt naar New York.
We blijven een aantal dagen in New York voor sightseeing. Daarna gaan we nog een aantal dagen naar Washington eveneens voor sightseeing. Op 9 mei 2008 kunnen we dan onze camper ophalen in de haven van Baltimore.
Hotels in New York en Washington hebben we via het Internet besproken via (Expedia)
We eindigen onze trip door USA en Canada in Halifax (Canada)
Transfer van Halifax naar New York moet nog besproken worden.
Reisplanning
Sinds eind vorig jaar zijn we wekelijks met onze voorbereidingen bezig.
De reisplanning: Hoe gaat de route lopen, hoeveel tijd hebben we daarvoor,
welke Parken gaan we bezoeken enz.
We hebben de laatste maanden vele reisverslagen gelezen en ook reisgidsen bestudeerd om zo een duidelijk beeld te krijgen wat voor ons interessant is en welke route we gaan nemen.
De hieronder genoemde reisgidsen hebben we gekocht om op onze reis mee te nemen.
Reisgidsen
Capitool USA
Capitool Canada
Lonely Planet USA
Rand Mc Nally - road atlas
Route 66 Merian Live (Deltas)
Lannoo's - Dwars door de USA
Street and Trips - USA en Canada, een digitale route planner.
Wanneer je lid bent van de ANWB dan kun je bij een van hun kantoren de gratis ledenwijzer "Verenigde Staten en Canada" afhalen. In dat boekje wordt algemene informatie gegeven over Amerika en Canada.
Wij vinden het een heel informatief boekje.
De ANWB heeft een overeenkomst met de American Automobile Association (AAA) De AAA is de Amerikaanse versie van de ANWB. De overeenkomst houdt in dat leden van de ANWB gebruik kunnen maken van de diensten van de AAA.
Voor de reisplanning in Canada hebben we een organisatie gevonden, die alles voor ons uiteen zet.
Deze organisatie "naturetrek" hebben we op de vakantiebeurs in Utrecht ontmoet.
Ze maken niet alleen op jouw wensen een totaal reisplan, maar ook doen ze de nodige reserveringen.
We wilden aanvankelijk niets reserveren, maar omdat we toch in het drukke zomerseizoen op Vancouver Island zijn, is het ons aangeraden om een aantal reserveringen te doen.
Op Vancouver Island hebben we twee excursies geboekt:
1e Zeekajakken, onderbegeleiding een dag lang kajakken en wandelen.
2e Knight Inlet, Een daglange excursie naar een zalmrijke estuarium waar grizzly beren en zwarte beren vissen en grazen aan de oevers van de rivier.
Onderstaande veerboten gereserveerd
Veerboten van Port Hardy op Vancouver Island naar Port Rupert (Inside passage)
Veerboot van Skagway naar Juneau
Veerboot van Juneau naar Haines.
.