Argentinie
Chili
De voorbereiding
Eind 2010 is het idee ontstaan om weer een verre reis te gaan maken met de eigen camper. De reizen door Europa waren ontzettend mooi, maar het avontuur lonkte. We hadden een mooie, begeleide reis door Zuid Amerika gezien, maar deze bleek voor ons veel te duur. We hebben toen besloten om die reis individueel te gaan doen met verscheping van onze eigen camper.
Dit hadden we al een keer eerder naar Amerika gedaan. (zie onze rondreis door USA en Canada)
Allereerst op zoek gegaan naar een rederij, waar we de camper mee konden verschepen. De keuze was niet zo moeilijk omdat er maar weinig rederijen zijn, die campers en auto's naar Zuid Amerika verschepen en dat is o.a. de Grimaldi lijn.
Begin van het jaar (2011) hebben we besloten om de rondreis door Zuid-Amerika te beperken tot Agentinië en Chili met begin en eindpunt Buenos Aires.
We willen begin november in Argentinië aankomen. De Grimaldi lijn vaart op Buenos Aires en we kunnen de camper via Antwerpen verschepen. Er is echter één probleem. Het vaarschema is maar 2 à 3 maanden van te voren bekend.
We moeten eerst wachten op een bevestiging, of en wanneer we de camper kunnen verschepen, voordat we de vlucht en andere zaken kunnen bespreken. Ondertussen gaan we door met onze planning en het opvragen van informatie.
We bezoeken o.a in januari de vakantiebeurs en krijgen daar voortreffelijke informatie van ASKJA Reizen en Condor Travels
Benodigdheden voor de reis:
a) Reisgidsen voor Argentinië:: Wereldreisgids (ANWB), Capitool reisgids en de Lonely planet
b) Reisgidsen voor Chili: De Wereldreisgids (ANWB)
c)Via internet bestellen we bij Stanley & Livingstone wegenkaarten van Argentinië en Chili. Ze zijn gedrukt op Polyart, een soort synthetisch papier en zijn waterafstotend.
d) Op de Tom Tom worden de landen Argentinië en Chili gedownload.
e) Heel veel reisverslagen van reisorganisaties en individuele reizigers worden via internet gelezen.
f) Via internetsites worden Campings in Argentinie via http://www.acampante.com/ en in Chili via http://decamping.cl opgezocht en opgeschreven, zodat we altijd de ligging en adressen bij de hand hebben.
Last, but not least gaan we verder met het leren van een beetje Spaans. Eerst Spaanse les genomen bij lerares Annemarie in Middelburg.
Nu proberen we nog wat bij te leren bij: http://educatie.ntr.nl/cursusspaans/.
De Argentijnse ambassade wordt gebeld om informatie en gevraagd of visum nodig is.
We mogen 3 maanden zonder visum in Argentinië rondreizen en het paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn bij vertrek.
We gaan in totaal 5 maanden, maar als we de grens met Chili overgaan en weer terugkeren naar Argentinië zouden we weer 3 maanden kunnen blijven. We zijn benieuwd.
Half juli krijgen we van "Sea Bridge" onze vervoerder, bericht dat we de camper op 5 oktober kunnen verschepen.
De agent in Antwerpen is: Herfuerth Logistic, Cassierstraat 19 B-2060 Antwerpen.
De aankomst in Buenos Aires is gepland op 1 november. Alles kan nu definitief worden vastgelegd.
Allereerst wordt de vlucht geboekt, dit doen we via "Vliegwinkel.nl". De heenreis naar Buenos Aires is op 26 oktober 2011 en de terugvlucht op 3 april 2012. De vlucht naar Buenos Aires gaat met de KLM en is om 10.00 uur. We boeken de avond er voor een hotel (Citizen M) bij Schiphol. Van 26 oktober tot 2 november bespreken we "Het Bohemia Buenos Aires Hotel Boutique" in Buenos Aires.
En nu maar hopen dat alles volgens plan verloopt.
We maken een afspraak met de GGD en krijgen daar een paar leuke prikjes;
Inentingen tegen Gele koorts en Hepatitus A.
De camper wordt verzekerd via "Alessie", dit is een assurantie kantoor gevestigd in Rotterdam.
De camper verzekering bij de ZLM wordt opgeschort en ook de wegenbelasting wordt geschorst bij het RDW.
De transportverzekering hebben we bij "Sea Bridge" ondergebracht.
Ziektekostenverzekering hebben we bij de CZ, maar is niet voldoende voor eventuele ziektekosten in het buitenland en dan met name overzees. We kunnen bij de ZLM een werelddekking afsluiten voor in totaal 6 maanden waaronder ook de bijkomende ziektekosten vallen. Alle overige verzekeringen en belastingen moeten omgezet worden naar automatische incasso of het digitaal opsturen.
De camper gaat naar Autobedrijf Joosse voor een grote beurt. Ik mag er persoonlijk bij blijven en krijg uitleg over de meest voorkomende problemen. Er worden 4 nieuwe banden gemonteerd en de reserve band is eveneens nog nieuw.
Reserve onderdelen die we meenemen: Lampenset - Wisserbladen - Brandstoffilter - Oliefilter - Aandrijfriem en Motorolie.
Ook aan een gereedschapset is gedacht en er gaat zelfs een klein boormachine mee.
Reserve onderdelen camper: Dompelpomp - Gasdrukregelaar - zekeringen en nog wat kleine onderdelen, deze worden bij Kampeercentrum Mechielsen gekocht, waar tevens de gasleidingen getest worden op eventuele lekkage.
Twee gasadapters gaan er mee. Eentje voor het vullen van ned.gasflessen en de andere om eventueel Zuid-Amerikaanse gasflessen aan te sluiten op een Ned. gasdrukregelaar. Ook hebben we verscheidene adapters voor de electriciteit voorziening.
De camper wordt voorzien van een houten schot, zodat de cabine afgescheiden is van het woongedeelte.
Om diefstal uit de camper bij het verschepen zoveel mogelijk zien te voorkomen, worden de receiver van de sateliiet TV en het flatscreen gedemonteerd.
Ook wordt de kist onder de bank voorzien van een hangslot.
Begin september zien we dat het schip al 4 dagen vertraging heeft bij vertrek in Antwerpen. We proberen met een schip eerder te vertrekken, maar dat mislukt (vol).
Eind september bellen we de agent in Antwerpen op om te vragen, wanneer we onze camper kunnen brengen voor verscheping.
Weet nog van niets. s'Avonds is er een mail ,dat we op zijn laatst de camper op 3 oktober moeten aanleveren op kaai K-1333.
Dat is de Euro Terminal op de linker oever in Beveren.
Op 3 oktober hebben we de camper naar Antwerpen gebracht voor verscheping naar Buenos Aires. Het liep nogal vlotjes, al hoewel ze in het begin vroegen wat we hier kwamen doen, dat is heel geruststellend. Na het invullen van een document, konden we via de incheck container en de weegbrug naar het terrein, waar alle voertuigen staan voor verscheping.
Op 9 oktober 06.30 passeert de Grande Brasil de rede van Vlissingen onderweg naar Le Havre (1e tussenstop).
Nu maar hopen dat alles goed verloopt dat de boot op tijd in Buenos Aires aankomt.
Dat was dus niet het geval.