Noorwegen
Noorwegen, officieel het Koninkrijk Noorwegen , is een land in Noord-Europa. het ligt op het westelijk deel van het Scandinavisch Schiereiland en grenst aan Zweden, Finland en Rusland. Het Verenigd Koninkrijk en de Faeröer liggen ten westen aan de andere kant van de Noordzee, en Denemarken ligt ten zuiden aan de overzijde van het Skagerrak. In de jaren twintig van de twintigste eeuw bezette Noorwegen Jan Mayen en kreeg het - in het Spitsbergenverdrag - de soevereiniteit over de Arctischearchipell van Spitsbergen. De Antarctische gebieden Bouvet, Peter I-eiland en Koningin Maudland vallen wel onder Noors bestuur maar horen niet tot het koninkrijk.
Noorwegen heeft een oppervlakte van 385.155 km² en een kustlijn van ruim 25.000 km. Door het relatief lage inwonertal van 5 miljoen bedraagt de bevolkingsdichtheid nog geen 13 per km², en is Noorwegen na IJsland het dunst bevolkte land van Europa. Daardoor worden grote delen van het land gedomineerd door natuur: bossen, fjorden, gletsjers en meren zijn kenmerkend voor het Noorse landschap. De hoofdstad van Noorwegen is Oslo. Andere belangrijke steden zijn Bergen,Trondheim, Stavanger, Tromso en Kristiansand. Noorwegen is rijk aan gas- en olievelden, die, samen met enkele andere bodemschatten, de scheepvaart en de handel de pijlers van de nationale economie vormen. Noorwegen heeft het op één na hoogste bbp per capita ter wereld en werd door de VN al meerdere malen uitgeroepen tot meest ontwikkelde land.
Op 22 mei rijden we van Kopenhagen via Zweden naar Oslo in Noorwegen.
We gaan over de Oresund brug ook wel Sontbrug genoemd. De Sontbrug vormt de verbinding tussen Kopenhagen en Malmo (Zweden). De brug heeft een van de langste overspanningen van alle tuibruggen. De grootste overspanning is 490 meter. De hoogste pyloon is 204 meter.De verbinding bestaat uit een spoorlijn met twee sporen en daarboven een weg (E20) met 2x2 rijstroken. Het is een brug-tunnelcombinatie met er tussen nog een kunstmatig eilandje.
De kosten waren ongeveer Euro 50,- (2014) voor een buscamper.
In Zweden maken we eerst nog een stop in Öckerö voordat we doorrijden naar Oslo, een eilandje net boven Göteborg.
De snelweg E20/E6 is heel rustig, alleen bij de grote steden is er wat meer verkeer
Het eilandje bereiken we via de boot naar Hono, een gratis overtocht van tweeenhalve km. Wat een service!
We staan er op een jachthaven, waar al heel wat campers staan. Dit is eigenlijk de eerste keer, dat we dit meemaken.
Het is dan ook 25 mei: een prachtig plekje en de zon schijnt. Het is zelfs 26°C in de schaduw. Sjaak wist niet, dat dit kon in Scandinavië.
Öckerö
Öckerö
Ondanks het mooie plekje, vertrekken we de andere dag naar onze eerste plaats in Noorwegen en wel naar het prachtige plaatsje Frederikstad. (Voordien nog ff naar het fort van Halden)
Fort Halden
Fort Halden
Fort Halden
Hier staan we alweer op een jachthaven met mooi uitzicht. Je gelooft het niet, maar met alweer een gratis bootje naar de overkant en naar de stad.We blijven hier zelfs 2 nachten, want het is feest, we gaan koning Frederik lV binnenhalen. Is al jaren dood, maar toch ff elk jaar aanwezig in Frederikstad om de strijd tussen Noorwegen, Denemarken en Zweden te herdenken. Het is een leuk feest met vele kostuums uit vroeger tijden en ook met oude ambachten.Het weer is ook weer geweldig, dus iedereen is in opperbeste stemming.
Frederik stad
Diaserie Frederik stad
Hier staan we alweer op een jachthaven met mooi uitzicht. Je gelooft het niet, maar met alweer een gratis bootje naar de overkant en naar de stad.We blijven hier zelfs 2 nachten, want het is feest, we gaan koning Frederik lV binnenhalen. Is al jaren dood, maar toch ff elk jaar aanwezig in Frederikstad om de strijd tussen Noorwegen, Denemarken en Zweden te herdenken. Het is een leuk feest met vele kostuums uit vroeger tijden en ook met oude ambachten.Het weer is ook weer geweldig, dus iedereen is in opperbeste stemming.
In de regen vertrekken we vandaag 25 mei, richting Oslo. Als we in de buurt komen van Oslo, is het constant rijden door tunnels, de ene nog langer dan de andere. We hebben een adres op een jachthaven, maar hier worden we weggestuurd, want is pas open vanaf 1 juni, als de boten allemaal in het water liggen. We worden doorverwezen naar een camping " Bogstad Camp ", waar we ondanks de dure prijs, toch maar blijven staan.
Het is weer mooi weer, dus we trekken erop uit. We pakken gelijk de bus naar Oslo en wandelen door de stad met zijn bezienswaardigheden.
Als eerste lopen we door de Karl Johans Gate, de bekendste en drukste straat van Noorwegen. Elke dag lopen er 100.000 voetgangers door de straat.
Hier liggen de belangrijkste instituten van Noorwegen, waaronder het Koninklijk Paleis (Slottet), het Noorse Parlement (Stortinget), de Universiteit en het Nationale Theater.
Aan het eind van de K.J.Gate ligt het station en daarachter het hele mooie, moderne Noorse Nationaal Ballet en Operagebouw, waar je een prachtig uitzicht hebt over de haven.
Via deze haven lopen we naar de jachthaven, waar de Cityhall staat met zijn twee grote torens.
Onderweg komen we langs het Akerhus Fort en Kasteel, dat boven de haven uitsteekt.
Oslo stad
Waterfront
De volgende dag rijden we na de koffie nog een keer met de bus naar de stad, waar we nog een keer naar de Dom en het Raadhuis gaan, om ze beiden aan de binnenkant te bewonderen en het is de moeite waard.
We eten voor een redelijke prijs tussen de middag ook in het Raadhuis.
Het is hier schrikbarend, welke prijzen je hier moet betalen voor een drankje, zeker voor een alcoholisch drankje. Op de haven geef je zo rond € 12,_.We zijn wel goed, maar niet gek natuurlijk.
In Kopenhagen hebben we een keer een biertje op terras gedronken voor € 6.50, maar het dubbele is van de zotte. Gelukkig hebben we genoeg biertjes bij ons en hebben ze ons niet gecontroleerd.
Foto sessie Oslo
Vigelandsparken
We maken een boottocht naar Bygdoy, in het middelste gedeelte van de Oslofjord, vlakbij het centrum. Het is een van de meest exclusieve woonwijken.In Bygdoy ligt een selecte groep musea, waarvan we het Vikingskipshuset bezoeken.
naar het Vikingmuseum
We lopen bij de haven langs de Aker Brugge, de plaats waar vele nieuwe gebouwen, winkels en restaurants staan en waar het nog een slag duurder is.
Als we 27 mei verder naar het noorden reizen, gaan we buiten Oslo nog langs het grootste Park van Oslo, nl Vigelandsparken, genoemd naar Gustav Vigeland, wiens 212 beelden hier tentoongesteld zijn. Er is een granieten brug, waar 58 bronzen beelden langs beide kanten staan. In het midden een grote Fontein met zes reuzen, die een enorm schip op hun schouders torsen en verderop een 17m hoge Monoliet, die bestaat uit 121 menselijke figuren, die elkaar vasthouden. We zien ook de kringloop en de clan, allemaal beeldgroepen. Echt schitterend om te zien en met de zon erbij is het nog mooier
We rijden ook nog langs Holmenkollen, de indrukwekkende skischans, die we bewonderen
Daarna gaat het dezelfde dag nog naar Hamar, waar in 1994 de Olympische Spelen werden gehouden.
Het omgekeerd schip, de schaatshal is van verre te zien, dus rijden we daar eerst langs
Sjaak loopt naar de receptie toe en vraagt, of hij erin mag. Het is al gesloten, maar we mogen toch ff binnen kijken. Soepel, toch?
de Schaatshal
We rijden naar onze stelplaats en lopen nog een stuk langs het grootste meer van Noorwegen, (100km lang) het Mjosa Meer
We staan weer op met een blauwe lucht en volop zon. Wel kun je merken aan de frisse nachten, dat we een stuk noordelijker zitten. Waar je het vooral ook aan merkt, zijn de hele lange dagen. Het wordt pas rond middernacht een beetje duister en wanneer je ook maar wakker wordt, altijd is het licht. Weet niet precies, hoe laat het weer licht wordt. Ik schat zo rond 4.00 uur, maar ja, een normaal mens slaapt dan, wij dus ook.
Het gaat nu richting Lillehammer, een populaire wintersportplaats met in 1994 ook de Olympische Spelen hier. We bekijken het dorp, maar is niks bijzonders, op de skischans na. Deze schans zien we van alle kanten, van de boven en onderkant. We lopen zelfs nog een stuk over de trap tussen de twee schansen in. We staan er ook precies boven en begrijpen niet, dat iemand daar vanaf durft, zooooooooo steil.
Beneden is ook de ijshockeyarena Hakon, waar we ook binnenin kunnen kijken. Het lijkt veel op de schaatsarena van Hamar.
Rond 15.00uur staan we op de camping en genieten van de zon.
Van Lillehammer gaat het richting Oppdal. We nemen de scenic route, die ons door het N.P Rondane leidt, nl wegnr 27.
Het is een prachtige rit met uitzichten op de 10 bergen van meer dan 2000m en zelfs de laagste zijn nog rond de 900m boven zeeniveau.
Het kent een uitgebreid netwerk van wandelroutes, maar is nu nog rustig.
Er ligt nog aardig wat sneeuw op de bergen, zelfs hele plakken naast de weg, het is er nu nog te drassig door de smeltende sneeuw.
Maar het is een Park om mooie plaatjes te schieten met al die sneeuwbergen. Wij genieten er in ieder geval van
.Na Rondane komen we door het Dovrefjel N. P., hier ligt de 2286 m hoge Snohetta ( Sneeuwkap ).
In Oppdal staan we op een camping met wifi en zelfs vanuit de camper. Het gaat alleen allemaal weer wat traag en niks om foto's over te zetten.
Maar misschien, dat het reisverslag verzonden kan worden.?.?....vandaag op 29 mei.
30 mei: We zien de laatste dagen veel campers, allemaal op weg naar of komend van het Noorden.
De belangrijkste weg van zuid naar noord is de E6, de "snelweg" van Noorwegen, maar snel gaat het niet.
Het is een tweebaans, de normale snelheid is 90 km, maar dat red je bijna nooit want er staan zo vaak borden met 50, 60, 70 of 80 km per langs de weg.
We komen regelmatig door tunnels, zeker bij grotere steden, die soms wel 8 km lang zijn. In heel Noorwegen is het licht, dag en nacht,
maar in de tunnels is de verlichting soms bar slecht. We hebben het een keer gehad, dat we in een zwart gat terecht kwamen, toen was de verlichting helemaal uitgevallen.
Ik kan je vertellen, dat het dan effen flink schrikken is.
Vandaag gaan we naar Trondheim, een heel leuk, gezellig stadje, dat omringd wordt door de rivier Nidelva. We staan op een Pplaats bij een stadion met atletiekbanen.
We staan hier niet alleen, er staan al heel wat campers. De Noren zijn ook goed vertegenwoordigd. Je mag hier ook overal staan, ook op Parkeerplaatsen.
De service is prima voor campers, op allerlei plaatsen langs de weg heb je serviceplekken, waar je fris water kunt innemen en vuil water en chemisch toilet kunt lozen.
Trondheim bereiken we via een brug, waardoor je in de stad komt, waar alle bezienswaardigheden bij elkaar liggen. De Dom, waar helaas geen foto's gemaakt mogen worden, ziet er weer erg mooi uit, wat een kunstenaars waren dat vroeger. Ook erg kleurrijk zijn de kades met Pakhuizen, dan de haven voor grote cruiseschepen en de jachthaven, waar het altijd leuk is om te wandelen. Het is aardig weer, al een weekje zonnig geweest, nu wat bewolking en dan merk je weer de frisse wind.
Diaserie Trondheim
Van Trondheim gaat het via Steinkjer/ Bolareienen langs het Snasavatnet (Meer), waar een 6000j oude levensgrote rotstekening van een rendier is te zien. Onderweg zien we ook onze eerste rendieren. We rijden nu door de provincie Trondelag. We komen in een heuvelland en hoe hoger we komen, hoe meer het een gebied wordt van bergplateaus met besneeuwde toppen. We zijn in Noord-Noorwegen beland
Voordat we Mosjoen, onze volgende stop bereiken, bezoeken we de Fiskumfossen. Fossen betekent waterval. Hier bevindt zich ook de langste zalmtrap van Europa. Helaas zijn we te vroeg en zien geen zalmen springen.
de Fiskumfossen
De ene dag kun je wel spreken van een " Waterval" dag en de andere dag van een " Spiegeling" dag.
Overal om je heen, hoor of zie je wel water naar beneden denderen, of zie je prachtige spiegelingen van met sneeuw bedekte bergtoppen in het water.
Echt geweldige plaatjes!!!! Maar ja, .........je moet wel het weer mee hebben en wij zijn op de eerste week na van die bofkonten.
zalmtrap
2 juni: Vandaag weer een mooie rit door de bergen gehad, die ons naar de Poolcirkel heeft gebracht.
We zijn hier rond 15.30uur en we geloven bijna onze ogen niet, want hier op 600m ziet alles nog wit van de sneeuw, waar je ook maar kijkt.
Wat een prachtig gezicht, het is net wintersport.
We denken, dat het misschien erg koud zal zijn en ik ga daarom gekleed in mijn Noors vest naar buiten.
Even later zitten we in de zon met een hemdje aan, want uit de wind en in de zon is het echt warm ( zo'n 20°C ).
We blijven hier op de parkeerplaats overnachten. Het is nu 23.00u en de zon schijnt nog steeds. Ik weet niet of hij wel onder zal gaan, maar dat zal niet lang zijn.
Ja, je hebt hier hele lange dagen. Jammer dat je naar bed moet, want eigenlijk zou je dag en nacht rond kunnen reizen.
Gelukkig is het in de camper toch enigszins donker, zodat we goed slapen en het is lekker warm onder ons dekbed.
Spiegelingen onderweg
bij de Poolcirkel
Poolcirkel
Planwijziging
De bedoeling was om niet naar de Noordkaap te gaan maar omdat het weer zo mooi is en de voorspellingen ook nog prima zijn voor de komende 14 dagen hebben we besloten om toch maar naar de Noordkaap te gaan. En nu maar hopen dat de meteorologen gelijk hebben.
We vertrekken morgen en rijden dan door Zweden en daarna via Finland (Lapland) naar de Noordkaap
Op de volgende pagina meer hierover.
4 juni naar Rovanimie in Finland
Jullie zullen je afvragen, waarom we onze route hebben gewijzigd.We hebben onze eerste route eens samen bekeken en kwamen tot de conclusie, dat we dan te veel km's dezelfde route heen en terug krijgen. Noorwegen is zo smal in het noorden, dat er maar een weg loopt nl. " de E6" .We rijden nu 30 km noordwaarts van Mo in Rana en pakken de 77 naar de grens met Zweden, die daar overgaat in de 95.
We vertrekken op tijd, rond 9.00u, want hebben een hele rit voor de boeg, dwars door Zweden tot de Botnische Golf, waar onze eindbestemming Lulea zal zijn. Het begin van de route is prachtig met nog overal sneeuw om ons heen en..........rendieren. Verschillende keren een stop gemaakt om ze op de foto te krijgen. Er zitten mooie exemplaren bij.
Grens met Zweden
Een paar van de vele rendieren
We noemen deze dag dan ook "rendierendag" . Later krijgen we weer wat meertjes en plassen en daardoor weer mooie spiegelingen.
Daarna gaat het over in rust en zien we alleen maar bomen, bomen, bomen, want daar is Zweden en later ook Finland goed van vertegenwoordigd.
In Arvidsjaur bezoeken we de Lapstaden, want dit noordelijk gedeelte is Lapland, zowel in Zweden als in Finland. Het is een dorp van kleine houten huisjes, waar de mensen vroeger, die uit andere streken kwamen, konden overnachten. De Samen, zoals ze genoemd worden, die tot het Christendom bekeerd werden moesten een bepaald aantal keren per jaar naar de kerk komen. Voor sommigen te ver om heen en weer te lopen.
Met een omweg van 55 km, hebben we daar ook de Storforsen bezocht, een waterval die van 82m hoog komt en die over een afstand van 5 km gaat.(zie fotos) Het is het machtigste, ongetemde stuk rivier van Europa. Het was de moeite waard en prachtig aangelegd. Het is een echt spektakel om te zien.
de Storfossen waterval
de Storfossen waterval
We passeren de grens met Finland
Van Lulea gaat het de volgende dag naar Rovaniemi in Finland. Onderweg nog een paar dorpjes in geweest, maar niet echt spectaculair. In Tornio wel een mooie oude houten kerk in geweest. Mooi, zowel van buiten als van binnen. We doen de boodschappen in Finland met aardige prijzen, wel wat duurder als bij ons, maar niet zo extreem als in Noorwegen. We rijden een stuk langs de Botnische Golf, maar zien er zo goed als niks van, echt ongelooflijk, alleen maar bomen.
Route valt erg tegen. We rijden weer met een omweg om de ijsbreker "de Sampo" te bekijken bij Kemi, maar we mogen er helaas niet op. Daarna gaat het richting Rovanimie, waar we nu zitten en genieten van de zon. Het is prachtig weer met 25°C. We blijven hier 2 nachten om ff bij te tanken, want hebben de laatste tijd best veel km's gemaakt. Maar als je nu vraagt, hoe is het in Lapland, zie je daar ook Lappen? We hebben gezocht en uitgekeken naar een Lap, maar geen echte Lap gezien, zelfs niet aan de waslijn. Misschien zijn ze in de Lappenmand. We zijn benieuwd naar het vervolg van onze rit.
Rovanimie
In Rovaniemi staan we op een camping aan de rivier. Een mooie plek, maar weer erg duur, met Wifi €40_We blijven er 2 nachten en bezoeken het stadje op de fiets. Het is benauwd weer en zeker 25°C. En een weerman dat ze hier hebben......Om 15.00u zal het gaan regenen en er kan ook een klap onweer vallen. We rijden naar de Marttiinie factory, waar ze kwaliteits messen verkopen.Zien er prachtig uit.Gelukkig zijn we net terug op de camping als de eerste druppels om 15.00u vallen en jawel met een klap onweer. Dat noem ik nog eens een weerbericht!!!!! Vannacht is hier de eerste midzomernacht, hierna zal de zon niet meer ondergaan voor een maand. Helaas is het bewolkt en zien we er dus weinig van.
Hoe verder je van de Poolcirkel bent, hoe langer de tijd zal zijn, dat de zon niet ondergaat. Op sommige plaatsen is dat wel 2 maanden 8 juni passeren we de Poolcirkel in Finland. Helaas zonder sneeuw, zoals in Noorwegen, maar hier wel met de Kerstman. Wat een commerciële poespas is het hier!! Het is de woonplaats van de Kerstman met een heel dorp en winkel erbij. Als je er doorheen loopt, staat ineens de Kerstman voor je neus, die ook nog Nederlandse woorden kent. Niet te geloven, wat een circus is dat. We zien weer regelmatig rendieren. Zien de oudste houten kerk van de Samengemeenschap, komen langs een vroeger goudzoekers plaatsje en Inari staan we met nog een paar campers aan het Inari Meer.
We zien weer regelmatig rendieren. Zien de oudste houten kerk van de Samengemeenschap, komen langs een vroeger goudzoekers plaatsje en in Inari staan we met nog een paar campers aan het Inari Meer.
Van Inari gaat het de volgende dag richting Noorwegen. We nemen in Utsjoki de Finse wegnr. 27, waar we een paar mooie plaatjes kunnen schieten van de Teno rivier.
We komen langs verschillende Samendorpjes, maar weer geen Lap te zien. We rijden ineens door Noorwegen, zonder er erg in te hebben, richting Karasjok
En verder naar Lakselv, waar we nog een keer overnachten, voordat we de Noordkaap bereiken.
Diaserie Lapland
We rijden de hele route langs fjord Portalen, en het is de moeite waard. Het gaat eerst over de E 6 en daarna over de E 69. We moeten door verschillende tunnels en zoals de anderen weer niet best van verlichting. De nieuwe Nordkapp tunnel gaat iets beter, maar ook niet super. Deze tunnel is 7 km lang en ruim 212 m diep, waar ze 6 jaar aan gebouwd hebben. In 1999 was hij klaar, hiervoor moest je met een boot. Sinds 1 juli 2012 is hij tolvrij. Na de tunnel breekt de zon door. We bezoeken na de tunnel de mooie vissersplaats Honningsvag. Honningsvag is de noordelijkste stad van het Europese vasteland
Honningsvag
Honningsvag
Honningsvag
Honningsvag
Diaserie Noordkaap | Als we dichter bij de Kaap komen, ziet het er maar mistig uit. Toch valt dat gelukkig mee en 's avonds is het een blauwe lucht. Wat een geluk !!! Het is wel koud, vooral de flinke wind maakt het zo koud. En nu maar wakker blijven en die zon bekijken, de hele avond en de hele nacht schijnt hij. Om 24.00u raakt hij niet eens de horizon, echt ongelooflijk. We hebben elk uur een foto gemaakt en dachten dat hij de horizon zou raken, maar nee hoor.
Eigenlijk een beetje jammer, want nu heb je niet echt de oranje kleur. |
De Noordkaap, een 307 meter hoge klip, wordt omschreven als het meest noordelijkste punt van Europa. Jaarlijks bezoeken ongeveer 200.000 toeristen de Noordkaap.
Officieel is het nabijgelegen Knivskjelloden het meest noordelijke punt.
Dit ligt 1500 meter noordelijker.
De Noordkaap ligt aan de Barentszzee en is gelegen op 71°10’21” NB
De Noordkaaphal, een drie verdiepingen tellend gebouw, is in de rotsen uitgehouwen. Hier bevinden zich een winkel, restaurants, bioscoop, info centrum en een theater waar een 3D film over de 4 seizoenen wordt gedraaid.
Het was echt de moeite waard en we hebben er geen spijt van, dat we de reis naar de Noordkaap hebben gedaan
Het vervolg van Noorwegen kan men zien en lezen op Noorwegen deel 2