Reizen met eigen camper
 reisridders

groen route door Botswana

•  13 nov. Katima  Mulilo - Kasane
We rijden dus die dag niet naar Livingstone in Zambia, maar naar Kasane in Botswana. We rijden nu 75 km. zuidwaarts naar de grens van Botswana en moeten daar de nodige grensformaliteiten verrichten. Dit houdt o.a. in dat je in drie of soms vier verschillende hokjes steeds hetzelfde in moet vullen, zoals naam, woonplaats motornummer, chassisnummer en ga zo maar door. We moeten ook uit de auto om onze schoenen af te vegen en door een bak water rijden. Dit ter voorkoming van mond en klauwzeer. Ze waren bij de grens trouwens heel vriendelijk.
We komen na de grens gelijk in Chobe Nat. Park aan, waar we weer alles in moeten vullen. Als we eindelijk door mogen rijden worden we als eerste verwelkomd door een aap, even later door wat zebra's. Een tijd later zien we een hele kudde olifanten die de weg oversteken.

Als we om 12.00 uur in Kasane aankomen zoeken we een camping. We vinden die iets buiten Kasane, de Torro Lodge. We ontmoeten die middag een ander stel en spreken af nog een boottocht over de Chobe rivier te maken. Deze was geweldig en we zagen enorme aantallen nijlpaarden, vogels,apen, krokodillen, olifanten en antilopen en een prachtige zonsondergang.

14 nov. Kasane

Vanmorgen met een gids en nog vier andere personen op weg naar Zimbabwe voor de Victoria Falls. We laten ons die dag voor de verandering eens rijden.
Weer grensformaliteiten, die tijd in beslag namen en betalen van
U$ 30,- p.p., om de kast van Moegabe te spekken.
Rond 10.00 u bij de Watervallen en je kon een hele wandeling maken, zodat je ze van alle kanten kon bekijken. Ze waren heel mooi, maar niet echt spectaculair, zoals ze met veel water horen te zijn. Dan zie je nl. een grote waterval van enkele km. lang.
We werden door de gids naar een Restaurant gebracht voor de lunch (provisie voor hem natuurlijk) en betalen in US$.
Tot slot kwamen we nog langs de grootste en dikste boom, de Baobab genoemd en werden we afgezet bij een markt, waar de een nog cheaper was dan de andere.
Nadien een gamedrive geboekt voor morgen (5.50u aanwezig zijn, vroeg in de morgen dus).
's Avonds met Marina en Stefan (duitsers, waar we twee dagen mee hebben op getrokken) gegrild en kampvuur gemaakt, wat erg gezellig was.
Victoria Falls

Boab boom

15 nov. Kasana - Nata
Het is vandaag om 05.00 uur opstaan, want we hebben een gamedrive geboekt in het Chobe Nat. Park. We lagen dan ook gelijk met de kippen op stok in bed.
De gamedrive is tot 09.30 uur. We zien behalve de Puku, een soort antiloop, die alleen in deze regio voorkomt, heel veel vogelsoorten. Ook zien we de nodige krokodillen en op het laatst ook nog leeuwen en als toetje een kudde olifanten van wel 100 stuks. Het is een prachtig gezicht, velen hadden jongen, welke niet groter waren dan 1 meter. Ze liepen op een paar meter van de auto. Geweldig om dat te zien.
Het is allemaal vastgelegd op film, die begin volgend jaar in première gaat. Boekingen graag in het gastenboek.
Na de gamedrive gaan we terug naar de camping om ons op te frissen en voor een heerlijke bak leut. Daarna op pad naar Nata. Het is zo'n 300 km verder en het is lekker weertje om te rijden, want het is behoorlijk bewolkt. Onderweg zien we een hele troep apen op de weg. De weg is asfalt en met verschrikkelijke grote gaten, het lijken wel bomtrechters. Het is uitkijken geblazen. Na 60 km controlepost, schoenen afvegen en auto door waterbak Bij aankomst in Nata Lodge en camping, worden we verwelkomd met een glas sap. De camping is midden in de bush en we hebben dus geen stroom. Het is bloedheet, bijna 40 gr. we mogen ook geen vuur buiten maken. We gaan dan ook uit eten in het restaurant van de Lodge, dat ook niet verkeerd is.

Kingfisher
LeeuwAfrika88
kudde olifanten

16 nov. Nata - Francistown
Regelmatig hebben we controleposten. Deze controleposten zijn tegen mond en klauwzeer. Als je van het ene district naar het andere rijdt, heb je kans dat je zo'n controlepost tegen komt. We moesten zelfs ons gehakt inleveren, maar konden het ook ter plaatse bakken. Dit maar gedaan. Vandaag leek het wel een ezel, koeien of geiten route. Iets anders zag je niet onderweg. Ze moeten natuurlijk precies langs de kant van de weg grazen.

Marang camping

We zitten nu op de Marang camping in Francistown. Het heeft vanmiddag wat geregend, zodat we voor jullie de website weer kunnen bijwerken. De temp. is nu ook gelukkig flink gedaald en met 25 graden is het zeer aangenaam.

Vrijdag 17 nov. Francistown - Tuli Lodge

In Francistown de Website bijgewerkt en wat boodschappen gedaan.
Francistown is een drukke stad en de op een na grootste stad van Botswana

Veel prachtige winkelcentra. Als je de Camper wegzet, wordt hij bewaakt.
Dat zie je overal. Als je dan terugkomt, geef je wat geld en ze zijn de koning te rijk.
Tegen tienen gaan we dan eindelijk op pad.
In Botswana is er in verschillende Nat. Parken genoeg te zien met heel veel beesten, en prachtige natuur, maar de weg van noord naar zuid (doorgaande weg naar Z-Afrika) is super saai, geen dieren en er is ook niks te zien.
Toch maken we nog iets mee die dag. Je houdt het niet voor mogelijk, maar de weg naar de grens is gravelroad  en er zijn heel  weinig borden, niet voor naar de grens en niet voor naar onze Tuli Lodge. Je raadt het vast, we rijden dus verkeerd. Zien een bord naar Pontdrift (grensplaats) en pakken die. Kilometers gravel, dus geen kip te zien. Het blijkt dan ook verkeerd te zijn, alleen 4x4 wheeldrivers kunnen erdoor.
Helemaal terug dus. Daarna de volgende gravelweg, wat de goede was, maar wel 50 km ver. En tot overmaat van ramp, blijkt onze Lodge niet eens over een Campingsite te beschikken en moesten we eigenlijk weer terug. Na wat zielig heen en weer gepraat, en v.w. de hele slechte bewegwijzering en de tijd (17.00u), mogen we blijven, maar worden we wel ver in het bos gedumpt. Laat het nou net super warm (38gr) zijn en geen zuchtje wind en dan zonder Airco (geen electr) Dat wordt poedelen onder een teiltje water en zweten in bed. Toch nog redelijk geslapen

Zaterdag 18 nov. Tuli Lodge - Tshipise.
5 uur wakker.
Datzelfde teiltje water gebruikt om weer wakker te worden en op te frissen.
Daarna door het bos terug naar de parkeerplaats.
Het gebied en de Lodges zelf zijn werkelijk prachtig en luxe en zeer duur.
We hebben er nog wat rond gewandeld en koffie gedronken.
Prachtige salamanders gezien met blauwe staarten en een dassie, soort boomrat.

Salamander
Dassie

De kosten waren 0,0, dus een meevaller. We hebben het restant van onze Pula's daar gelaten en zijn richting grens gereden.
Onvoorstelbaar, wat een slechte weg! We rijden midden door de bedding van de Limpopo rivier van de
Botswaanse grens naar de Zuid-Afrikaanse grens.

Vraag: Hoe doen we dat, als er regen in de Limpopo rivier staat?
Antwoord: Je auto laten staan, en zelf met de kabelbaan.
Boffen we toch, dat er geen water in staat, vind je ook niet?
Na de grens weer asfalt, hiep hoi!

droge rivier bedding droge rivier bedding van de Limpopo rivier

Het vervolg van deze reis kunt u lezen op