Reizen met eigen camper
 reisridders

Costa Rica

De Republiek Costa Rica is een land in Centraal-Amerika dat in het noorden door Nicaragua en in het zuiden door Panama wordt begrensd. In het westen en het oosten wordt het respectievelijk begrensd door de Grote Oceaan en de Caraïbische Zee. Costa Rica, wat letterlijk Rijke kust betekent, ontbond zijn leger in 1949. Costa Rica stond in 2010 als 62ste gerangschikt in de Index van menselijke ontwikkeling en is op dat vlak een van de toplanden in Latijns-Amerika.

Fotogalerie onderweg

31 maart: Costa Rica
Het land, dat je gezien moet hebben. Tenminste dat zegt iedereen. Wij zijn er te kort geweest om dat ook te kunnen zeggen.
De meeste grensovergangen nemen zo’n 3 a 4 uur in beslag met de groep.
Je moet hier echt je geduld op de proef stellen en dat zorgt weleens voor irritaties.
De rit langs het strand, die we gemaakt hebben is er wel één met de mooiste natuur onderweg.
De weg wordt omgeven door bloeiende struiken, prachtige grote palmbomen en bananenplanten.

We moeten wel ons best doen om een beetje fatsoenlijke weg te vinden naar het strand. Dit valt niet mee, het is erg ontoegankelijk. Of dit komt , omdat het een N.P. is, of omdat er hier weinig naar het strand gegaan wordt. Gelukkig zijn er toch een paar wegen naar toe, zodat we het strand en zee kunnen zien. Er is hier niks te beleven en je ziet er niemand.
Als we verder de route rijden, klimmen we tot 3000m. en daar komen we in noodweer terecht. Het plenst van de regen, het onweert en het is mistig. We kunnen maar heel zachtjes rijden naar onze eindbestemming.
We zien die dag 2 leguanen en een overvliegende Toekan.
De tweede route gaat via de drukke steden Cartago en  San Jose naar Monte Verde. Hier overnachten we twee keer. We komen op een vreselijke gravelweg, omdat we 14 km verkeerd rijden door onze GPS.

de route die we rijden vanaf de grens met Panama naar Monteverde

N.P. Monte Verde is vooral bekend door zijn nevelwoud. Vele planten, zoals de Bromelia en Orchidee groeien op gast gevende bomen. Het nevelwoud is een druipend groene wereld met een onvoorstelbaar aantal planten. Vooral allerlei kamerplanten groeien daar in grote getale, als struiken in het wild. Eveneens moeten er een groot aantal dieren, vlinders en vogels leven. Helaas zien we er niet veel tijdens onze ochtendwandeling met ons tweetjes. Wij hebben hier voor gekozen, omdat de groep naar de kaasfabriek gaat en wij daar geen interesse in hebben.

de Gravelweg

Fotogrid Monteverde

Fotogalerij Monteverde

We lopen een trail van 3 a 4 uur. Het is een echt nevelwoud, we lopen door de mist en alles glimt en drupt van de mist. Het is een heel apart gezicht. We lopen nog een extra route naar een waterval en als we daar van terug komen, zien we 2 dieren met een bruin gevlekt vacht en lange snuit. Gelukkig, toch nog een dier gescoord.  Dit wordt nog vermeerderd als we bij de uitgang worden verrast door DE VOGEL van Midden-Amerika nl. de Quetzal , de mooiste vogel, die niet vaak gezien wordt. Iedereen is dan ook in rep en roer bij het zien van deze mooie vogels, want zowel het mannetje als het vrouwtje zijn aanwezig. Wat een beauty's zijn het en wat een kleuren!

Daarna rijden we naar het zeer toeristische plaatsje Santa Elena, waar we een vlindertuin bezoeken. De weg ernaar toe is weer zeer ontoegankelijk. Ongelooflijk hoe ze zo een bezienswaardigheid kunnen promoten, als je er bijna niet kan komen. We krijgen er een goede rondleiding, maar we zijn verwend. We vinden de tuin ietwat verwaarloosd. We zien er alle voorkomende vlinders van Costa Rica.

Fotogalerij Vlindertuin

skywalk
boven de bomen
Lessons motmot
over hangbruggen
van verschillende hoogtes en lengtes
plantengroei op bomen
rups

Fotogrid Skywalk

op het terras

In het dorp drinken we een drankje op een prachtig terras met boom in het midden.
De volgende dag hebben we een excursie met de groep, nl de Skywalk, een tocht door het bos over de bomen. Dit d.m.v. 5 hangbruggen, die verschillende lengtes en hoogtes hebben. Het is een leuke toer

Bij onze Camperplaats zitten brulapen en wasbeertjes in de bomen. We worden ’s morgens en ’s nachts zelfs wakker gebruld door deze apen. We zien er ook een prachtige vogel, de Motmot.
Sjaak heeft zelfs een luiaard gezien.
Wat dit allemaal betreft, is ons verblijf in Monte Verde wel geslaagd.

de brulaap de brulaap

Het volgende park, dat we bezoeken is “Rincon de la Vieja”.

Het Rincon de la Vieja National Park omvat een prachtig natuurgebied, gevormd door vulkanische activiteit en vernoemd naar de gelijknamige, actieve vulkaan.

Rincon de la Vieja staat ook bekend om allerlei kleine vulkanische verschijnselen, zoals borrelende modderputten en rokende gaten.
Rincon heeft ook een echte vulkaan, maar de track ernaar toe is gesloten.
Ook hier moet er weer allerlei wild zijn, maar die laten zich niet zien. Ik zou dat trouwens ook niet
doen in deze hitte. We zijn hier eveneens 2 nachten en staan bij een Haciënda. We maken er een

• 02
  • izardjpg
  • kleine vulkaan

Diaserie Rincon de la Vieja

2 a 3uur durend wandeling met een klein groepje. De track is aardig pittig met veel klim en klauterwerk. We lopen door het bos met allerlei afslagen naar de kleine vulkanen, mudpools en laguna,s. Vlinders en vogels zijn er weinig. We horen wel brulapen, maar zien ze niet.
In het bos staan vele 3-vlaksbomen in allerlei vormen en met lange worteluitlopen.
We hebben na deze wandeling geen puf meer om nog een waterval te bekijken.
Het is beter vertoeven in het zwembad. Het is hier iets minder warm op hoogte, dan bij lager gelegen plaatsen, maar het blijft warm.
Wij kunnen geen goed oordeel vellen over Costa Rica omdat we er te kort waren, maar we vonden het wel heel toeristisch en dus ook duur.